Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamalli : case: Peikko Finland Oy
Hartikka, Elli (2017)
Hartikka, Elli
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096979
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamallin luomisprosessia. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona lahtelaiselle metallialan yritykselle Peikko Finland Oy:lle.
Työn teoriaosuudessa käsitellään häirintää ja epäasiallista kohtelua lainsäädännön ja aihetta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamalli luotiin yrityksen tarpeiden mukaan. Työnantaja on velvollinen lainsäädäntöön perustuen huomioimaan häirinnän ja epäasiallisen kohtelun käsittelyyn liittyvät toimenpiteet. Toimintamalli on tehty tukemaan niin työntekijöitä kuin esimiehiä.
Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamallista pidettiin koulutustilaisuus koko henkilöstölle. Toimintamallin tavoitteena on viestiä toimeksiantaja yrityksen henkilökunnalle, että työpaikalla ilmeneviä häirintätilanteita tai epäasiallista kohtelua ei hyväksytä. Hyvinvoiva työyhteisö on työpaikan ehdottomasti tärkein voimavara, sillä työhyvinvoinnilla on vaikutus niin kilpailukykyyn, taloudelliseen tulokseen kuin yrityksen maineeseen. Aluehallintovirasto valvoo häirintää ja epäasiallista kohtelua asiakkaan aloitteesta tai viranomaisaloitteisen työpaikkatarkastuksen yhteydessä.
Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamalli syntyi toiminnallisena tutkimuksena. Toiminnallinen tutkimus mahdollisti toimintamallin luomisen toimeksiantajayrityksen tarpeita parhaiten palvelevaksi. Tähän perustuen aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja toimeksiantajayrityksen tarpeita palveleva. Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamalli on tukena turvalliselle ja terveelle työympäristölle.
Työn teoriaosuudessa käsitellään häirintää ja epäasiallista kohtelua lainsäädännön ja aihetta käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamalli luotiin yrityksen tarpeiden mukaan. Työnantaja on velvollinen lainsäädäntöön perustuen huomioimaan häirinnän ja epäasiallisen kohtelun käsittelyyn liittyvät toimenpiteet. Toimintamalli on tehty tukemaan niin työntekijöitä kuin esimiehiä.
Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamallista pidettiin koulutustilaisuus koko henkilöstölle. Toimintamallin tavoitteena on viestiä toimeksiantaja yrityksen henkilökunnalle, että työpaikalla ilmeneviä häirintätilanteita tai epäasiallista kohtelua ei hyväksytä. Hyvinvoiva työyhteisö on työpaikan ehdottomasti tärkein voimavara, sillä työhyvinvoinnilla on vaikutus niin kilpailukykyyn, taloudelliseen tulokseen kuin yrityksen maineeseen. Aluehallintovirasto valvoo häirintää ja epäasiallista kohtelua asiakkaan aloitteesta tai viranomaisaloitteisen työpaikkatarkastuksen yhteydessä.
Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamalli syntyi toiminnallisena tutkimuksena. Toiminnallinen tutkimus mahdollisti toimintamallin luomisen toimeksiantajayrityksen tarpeita parhaiten palvelevaksi. Tähän perustuen aihe on ajankohtainen, työelämälähtöinen ja toimeksiantajayrityksen tarpeita palveleva. Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun toimintamalli on tukena turvalliselle ja terveelle työympäristölle.