Tarinalliset rakenteet seikkailupeligenreen kuuluvissa videopelitrailereissa
Karppinen, Maija (2016)
Karppinen, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107358
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni tarinankerronnallisesti painottuneiden seikkailupeligenreen kuuluvien videopelien trailereita ja sitä, onko niiden rakenteisiin sovellettavissa näytelmäkirjallisuudessa käytettyjä tarinan rakenteita.
Käytän havainnollistavana aineistona kolmea genren traileria sekä omaa projektitraileriani, joita analysoin valitsemieni rakenteiden pohjalta. Käyn läpi joitakin erilaisia trailerityyppejä valikoiden elokuvamaailmassa käytetyistä trailereista sellaisia, joita myös videopelien markkinoinnissa käytetään.
Esittelen näytelmäkirjallisuuden yleisimpiä tarinan rakenteita, jonka jälkeen tarkastelen niiden paikkansapitävyyttä kunkin trailerin kohdalla. En käsittele kirjallisuustieteitä tai näytelmäkirjallisuutta yleisesti, vaan rajaan käsittelemäni osion nimenomaan Freytagin, Labovin ja Fieldin kehittämiin tarinan rakenteisiin. Sivuan myös termejä ja teorioita, jotka auttavat kyseisten teorioiden hahmottamista.
Opinnäytetyöstäni on eniten hyötyä ihmisille, jotka suunnittelevat oman pelin ja trailerin tekemistä ja jotka haluavat erilaisen näkökulman tapaan, jolla trailerin tarinallisen sisällön voi rakentaa.
Havaintojeni perusteella trailereissa on rakenne, mutta sen sijaan että ne toimisivat suoraan annettujen rakenteiden pohjalta, ne vaativat omanlaisensa rakenteen. Pyrin kokoamaan tällaisen rakenteen työni viimeisessä luvussa ennen yhteenvetoa. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista laajentaa tutkimusaluetta myös muiden genrejen pelien trailereihin.
Käytän havainnollistavana aineistona kolmea genren traileria sekä omaa projektitraileriani, joita analysoin valitsemieni rakenteiden pohjalta. Käyn läpi joitakin erilaisia trailerityyppejä valikoiden elokuvamaailmassa käytetyistä trailereista sellaisia, joita myös videopelien markkinoinnissa käytetään.
Esittelen näytelmäkirjallisuuden yleisimpiä tarinan rakenteita, jonka jälkeen tarkastelen niiden paikkansapitävyyttä kunkin trailerin kohdalla. En käsittele kirjallisuustieteitä tai näytelmäkirjallisuutta yleisesti, vaan rajaan käsittelemäni osion nimenomaan Freytagin, Labovin ja Fieldin kehittämiin tarinan rakenteisiin. Sivuan myös termejä ja teorioita, jotka auttavat kyseisten teorioiden hahmottamista.
Opinnäytetyöstäni on eniten hyötyä ihmisille, jotka suunnittelevat oman pelin ja trailerin tekemistä ja jotka haluavat erilaisen näkökulman tapaan, jolla trailerin tarinallisen sisällön voi rakentaa.
Havaintojeni perusteella trailereissa on rakenne, mutta sen sijaan että ne toimisivat suoraan annettujen rakenteiden pohjalta, ne vaativat omanlaisensa rakenteen. Pyrin kokoamaan tällaisen rakenteen työni viimeisessä luvussa ennen yhteenvetoa. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista laajentaa tutkimusaluetta myös muiden genrejen pelien trailereihin.