Unity3D, palvelimet ja mobiilipelin optimointi
Viljamaa, Henri (2017)
Viljamaa, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097296
Tiivistelmä
Vuodesta 2014 lähtien tietotekniikan koulutusohjelmassa on ollut kokeella koosteopinnäytetyöt. Tämä opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisestä 5 opintopisteen osakokonaisuudesta, joka valmistui vuoden 2015 keväällä ja toisesta 10 opintopisteen osakokonaisuudesta, joka valmistui vuoden 2017 keväällä. Molempien osakokonaisuuksien projektit on tehty Unity3D-pelinteko alustaa käyttäen.
Ensimmäisen osan tarkoituksena oli kerätä tietoa jostakin itseään kiinnostavasta aiheesta ja koostaa se tietopaketiksi. Aiheeksi valikoituivat palvelimet ja Unity3D. Ensimmäisessä osassa käydään läpi, mitä ylipäätään ovat palvelimet, minkälaisia erilaisia vaihtoehtoja palvelimiksi on, miten palvelin otetaan käyttöön ja miten sitä käytetään Unity3D:ssä. Aiheen pohjalta toteutettiin pieni mobiilipeli, jossa toisen pelaajan laite toimii palvelimena. Ensimmäinen osa antoi hyvän yleiskuvan siitä, mitä palvelimet ovat ja kuinka niitä voidaan hyödyntää sovelluksissa. Aihe oli kiinnostanut jo pidempään ja opinnäytetyö antoi hyvän mahdollisuuden sen tutkimiseen.
Alkuperäisen kaavan mukaan koosteopinnäytetyö olisi toteutettu kolmessa osassa, mutta toinen ja kolmas osa yhdistettiin aiheen laajuuden vuoksi yhdeksi kokonaisuudeksi. Yhdistetyn toisen ja kolmannen opinnäytetyön aiheena oli jo aiemmissa projektikursseissa aloitetun 3D-mobiilipeliprojektin pohjalta 3D-pelin suunnittelun ja optimoinnin tutkiminen. Työssä kerrotaan peliprojektista Tales From The North ja siitä, kuinka sitä on toteutettu mobiililaitteita varten. Samalla on haettu tietoa ja yleisiä käytänteitä peliprojektin suunnitteluun ja optimointiin liittyen.
Työ antoi hyvän käsityksen siitä, miten paljon resursseja ja työtunteja sovelluksen viimeistely julkaisukelpoiseksi vaatii. Työn aikana opittiin, miten peliprojekti voidaan pakata pelilaitteen tehonkulutusta ajatellen pienemmäksi ja vähemmän kuluttavaksi.
Ensimmäisen osan tarkoituksena oli kerätä tietoa jostakin itseään kiinnostavasta aiheesta ja koostaa se tietopaketiksi. Aiheeksi valikoituivat palvelimet ja Unity3D. Ensimmäisessä osassa käydään läpi, mitä ylipäätään ovat palvelimet, minkälaisia erilaisia vaihtoehtoja palvelimiksi on, miten palvelin otetaan käyttöön ja miten sitä käytetään Unity3D:ssä. Aiheen pohjalta toteutettiin pieni mobiilipeli, jossa toisen pelaajan laite toimii palvelimena. Ensimmäinen osa antoi hyvän yleiskuvan siitä, mitä palvelimet ovat ja kuinka niitä voidaan hyödyntää sovelluksissa. Aihe oli kiinnostanut jo pidempään ja opinnäytetyö antoi hyvän mahdollisuuden sen tutkimiseen.
Alkuperäisen kaavan mukaan koosteopinnäytetyö olisi toteutettu kolmessa osassa, mutta toinen ja kolmas osa yhdistettiin aiheen laajuuden vuoksi yhdeksi kokonaisuudeksi. Yhdistetyn toisen ja kolmannen opinnäytetyön aiheena oli jo aiemmissa projektikursseissa aloitetun 3D-mobiilipeliprojektin pohjalta 3D-pelin suunnittelun ja optimoinnin tutkiminen. Työssä kerrotaan peliprojektista Tales From The North ja siitä, kuinka sitä on toteutettu mobiililaitteita varten. Samalla on haettu tietoa ja yleisiä käytänteitä peliprojektin suunnitteluun ja optimointiin liittyen.
Työ antoi hyvän käsityksen siitä, miten paljon resursseja ja työtunteja sovelluksen viimeistely julkaisukelpoiseksi vaatii. Työn aikana opittiin, miten peliprojekti voidaan pakata pelilaitteen tehonkulutusta ajatellen pienemmäksi ja vähemmän kuluttavaksi.