”Hammaslääkäri ei saa pelätä kuuron potilaan kohtaamista” : Asiantuntijaluento hammaslääketieteen opiskelijoille kuuron potilaan kanssa kommunikoinnista hammashoitotilanteessa
Väisänen, Moona; Suomalainen, Jenniina (2017)
Väisänen, Moona
Suomalainen, Jenniina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086831
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen produktina oli asiantuntijaluento aiheesta ”Kommunikointi kuuron potilaan kanssa hammashoitotilanteessa”. Asiantuntijaluennon tarkoituksena oli tiedottaa kohderyhmää eli Kuopion neljännen vuosikurssin hammaslääketieteen opiskelijoita kuuroudesta ja viittomakielentulkin työstä. Opinnäytetyön tilaajana toimii Itä-Suomen yliopisto.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin paperista palautekyselyä, jonka avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, miksi kuuroudesta ja viittomakielentulkin työstä tiedottaminen on hyödyllistä hammaslääketieteen lisensiaatin opinnoissa ja kenelle luennon osallistujat suosittelisivat vastaavanlaista luentoa. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa hammaslääketieteen opiskelijoille valmiuksia kohdata kuuro potilas ja tulkki myöhemmin työelämässä sekä saada tulkatuista hammashoitotilanteista sujuvampia. Lisäksi pyrkimyksenä on saada aikaan moniammatillista yhteistyötä hammaslääketieteen alan sekä tulkkausalan välille.
Opinnäytetyö on suunnattu molempien alojen, hammaslääketieteen alan sekä tulkkausalan, opiskelijoille sekä ammattilaisille. Opinnäytetyö on merkityksellinen tulkkausalalle, sillä tulevien suun terveydenhuollon ammattilaisten tiedottaminen edesauttaa hoitotilanteen sujuvuutta ja näin helpottaa myös tulkkien työtä tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella luennon kaltainen tiedottaminen oli hyödyllistä hammaslääketieteen lisensiaatin opinnoissa, sillä koulutukseen ei sisälly opintoja kyseisistä aiheista. Tiedottamista suositeltiin jatkettavaksi eri alojen opiskelijoille tai ammattilaisille.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin paperista palautekyselyä, jonka avulla saatiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuskysymyksillä selvitettiin, miksi kuuroudesta ja viittomakielentulkin työstä tiedottaminen on hyödyllistä hammaslääketieteen lisensiaatin opinnoissa ja kenelle luennon osallistujat suosittelisivat vastaavanlaista luentoa. Opinnäytetyön tavoitteena on antaa hammaslääketieteen opiskelijoille valmiuksia kohdata kuuro potilas ja tulkki myöhemmin työelämässä sekä saada tulkatuista hammashoitotilanteista sujuvampia. Lisäksi pyrkimyksenä on saada aikaan moniammatillista yhteistyötä hammaslääketieteen alan sekä tulkkausalan välille.
Opinnäytetyö on suunnattu molempien alojen, hammaslääketieteen alan sekä tulkkausalan, opiskelijoille sekä ammattilaisille. Opinnäytetyö on merkityksellinen tulkkausalalle, sillä tulevien suun terveydenhuollon ammattilaisten tiedottaminen edesauttaa hoitotilanteen sujuvuutta ja näin helpottaa myös tulkkien työtä tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella luennon kaltainen tiedottaminen oli hyödyllistä hammaslääketieteen lisensiaatin opinnoissa, sillä koulutukseen ei sisälly opintoja kyseisistä aiheista. Tiedottamista suositeltiin jatkettavaksi eri alojen opiskelijoille tai ammattilaisille.