Nuorisotoiminnan kehittäminen Turun kaupungin Halisten asuinalueella
Lehtinen, Pirjo (2017)
Lehtinen, Pirjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorisotoimintaa Turun Halisten asuinalueella kolmen kärjen kautta, jotka kaikki tähtäsivät samaan päämäärään. Nämä kolme kärkeä olivat nuorisotilan hankinta toiminnan toteuttamisen paikaksi, moniammatillisen aluetyön kytkeminen nuorisotoimintaan yhteistyötä kehittämällä sekä nuorten osallisuuden vahvistaminen osallistuvan budjetoinnin menetelmällä. Opinnäytetyössäni verkostotyö kosketti laaja-alaisesti luottamusmiehiä, kaupungin viranhaltijoita, Nummi – Halinen -aluetiimin jäseniä, Suomen Punaisen Ristin Varsinais- Suomen piirin toimijoita (SPR) sekä Halisten asuinalueen nuoria.
Opinnäytetyössäni ensimmäisenä kärkenä oli saada tila nuorisotoiminnan mahdollistamiseksi. Nuorisotilan hankintaprosessissa edustuksellinen demokratia (luottamushenkilöt) ja kunnan hallinnollinen toiminta (virkamiehet) valjastettiin yhteiseen voimainponnistukseen. Seuraavana kärkenä oli alueellisen Nummi – Halinen -aluetiimin työpanoksen suuntaaminen nuorisotoiminnan fokukseen sekä työn sisäinen reflektointi. Nuorisotoiminnan kehittämisessä lähtökohtana oli myös osallisuus (kolmas kärki) eli nuoret pääsivät harjoittelemaan aktiiviseen kansalaisuuteen tarvittavia taitoja ja heille mahdollistettiin päätös-, toimeenpano- ja toimintaosallisuutta osallistuvan budjetoinnin menetelmällä.
Opinnäytetyössäni on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa ja osallistava tutkimusote. Toimintatutkijana osallistuin toimintaan ja olin aktiivinen vaikuttaja. Aluetiimi reflektoi toimintaansa oman toimijuutensa kautta. He tarkastelivat motivaatiotaan, osaamistaan, työprosessin onnistuneisuutta, kokemustaan työyhteisöstä ja omaa tulevaisuuskuvaansa. Nuorten osallisuuden välineenä oli osallistuva budjetointi ja tapahtuneet asiat kuvattiin prosessikuvauksena.
Alueen kehittämisessä on tärkeää tunnistaa alueen vahvuudet ja tarpeet. Halisten alueen nuorisotoiminnan kehittäminen ei ole välttämättä suoraan mallinnettavissa muualla, sillä toimintaympäristö on aina ainutkertainen. Käyttämiäni työkaluja sen sijaan voidaan hyödyntää. Muokkasin oman toimijuuden arviointilomakkeen Turun vapaa-aikatoimialan aluetyön kontekstiin soveltuvaksi ja lomake on aluetyön toimijoiden vapaasti käytettävissä. Osallistuvan budjetoinnin menetelmän pilotointi antoi SPR:n nuorisotyöntekijöille kokemuksellista oppia ja sitä voidaan hyödyntää Turun nuorisopalveluiden osallistuvan budjetoinnin käynnistysvaiheessa.
Opinnäytetyöni tavoitteiden kolme kärkeä saavutettiin. Nuorisotila saatiin Halisiin 1.1.2017. Toiminnan toteuttamisen paikka lisäsi nuorisotoiminnan määrää tuntuvasti 1-2 viikkokerrasta viiteen viikkokertaan. Nummi – Halinen aluetiimin oman toiminnan arvioinnissa tuli ilmi, että työ motivoi, ryhmädynamiikka toimi hyvin ja kokemus toiminnasta kokonaisuutena oli positiivinen. Aluetiimi tuki nuorisotoiminnan kehittämistä työpanoksellaan sekä taloudellisesti. Osallistuvan budjetoinnin kaikki viisi vaihetta toteutuivat, mutta pilotointivaiheessa vielä harjoiteltiin ja itse prosessi oli tärkein.
Opinnäytetyössäni ensimmäisenä kärkenä oli saada tila nuorisotoiminnan mahdollistamiseksi. Nuorisotilan hankintaprosessissa edustuksellinen demokratia (luottamushenkilöt) ja kunnan hallinnollinen toiminta (virkamiehet) valjastettiin yhteiseen voimainponnistukseen. Seuraavana kärkenä oli alueellisen Nummi – Halinen -aluetiimin työpanoksen suuntaaminen nuorisotoiminnan fokukseen sekä työn sisäinen reflektointi. Nuorisotoiminnan kehittämisessä lähtökohtana oli myös osallisuus (kolmas kärki) eli nuoret pääsivät harjoittelemaan aktiiviseen kansalaisuuteen tarvittavia taitoja ja heille mahdollistettiin päätös-, toimeenpano- ja toimintaosallisuutta osallistuvan budjetoinnin menetelmällä.
Opinnäytetyössäni on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa ja osallistava tutkimusote. Toimintatutkijana osallistuin toimintaan ja olin aktiivinen vaikuttaja. Aluetiimi reflektoi toimintaansa oman toimijuutensa kautta. He tarkastelivat motivaatiotaan, osaamistaan, työprosessin onnistuneisuutta, kokemustaan työyhteisöstä ja omaa tulevaisuuskuvaansa. Nuorten osallisuuden välineenä oli osallistuva budjetointi ja tapahtuneet asiat kuvattiin prosessikuvauksena.
Alueen kehittämisessä on tärkeää tunnistaa alueen vahvuudet ja tarpeet. Halisten alueen nuorisotoiminnan kehittäminen ei ole välttämättä suoraan mallinnettavissa muualla, sillä toimintaympäristö on aina ainutkertainen. Käyttämiäni työkaluja sen sijaan voidaan hyödyntää. Muokkasin oman toimijuuden arviointilomakkeen Turun vapaa-aikatoimialan aluetyön kontekstiin soveltuvaksi ja lomake on aluetyön toimijoiden vapaasti käytettävissä. Osallistuvan budjetoinnin menetelmän pilotointi antoi SPR:n nuorisotyöntekijöille kokemuksellista oppia ja sitä voidaan hyödyntää Turun nuorisopalveluiden osallistuvan budjetoinnin käynnistysvaiheessa.
Opinnäytetyöni tavoitteiden kolme kärkeä saavutettiin. Nuorisotila saatiin Halisiin 1.1.2017. Toiminnan toteuttamisen paikka lisäsi nuorisotoiminnan määrää tuntuvasti 1-2 viikkokerrasta viiteen viikkokertaan. Nummi – Halinen aluetiimin oman toiminnan arvioinnissa tuli ilmi, että työ motivoi, ryhmädynamiikka toimi hyvin ja kokemus toiminnasta kokonaisuutena oli positiivinen. Aluetiimi tuki nuorisotoiminnan kehittämistä työpanoksellaan sekä taloudellisesti. Osallistuvan budjetoinnin kaikki viisi vaihetta toteutuivat, mutta pilotointivaiheessa vielä harjoiteltiin ja itse prosessi oli tärkein.