Ylivertaisen asiakaskokemuksen kirkastaminen : Case: Solo Sokos Hotel Paviljonki
Timonen, Mirella (2017)
Timonen, Mirella
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ylivertaisen asiakaskokemuksen muodostavia elementtejä ja selvittää, huomioivatko toimeksiantajan, Solo Sokos Hotel Paviljongin, työntekijät nämä elementit jokapäiväisessä työssään. Työ pyrki selkeyttämään elementtejä työntekijöille niin, että he osaisivat hyödyntää niitä työssään entistä paremmin.
Opinnäytetyössä ylivertaisuuden termiä selitettiin palvelun laadun ja vuorovaikutuksen teorioiden kautta. Lisäksi esiin tuotiin erilaisten asiantuntijoiden mielipiteitä siitä, mitä ylivertaisuus palveluissa on.
Ylivertaisen asiakaskokemuksen tutkiminen tapahtui opinnäytetyössä Case-tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kahdessa osassa: asiakkaille kohdistettuna lomakehaastatteluna ja työntekijöiden toiminnan auditointina. Auditointi suoritettiin havainnoimalla.
Tutkimustyön tulokset osoittivat, että asiakkaalle ylivertaisen kokemuksen synnyttävät muun muassa yksilöllinen ja henkilökohtainen kohtelu, ystävällisyys, ripeys palvelussa sekä kokonaisuuden toimivuus. Havainnointi osoitti, että asiakkaan ylivertaisuuteen liittyvät odotukset huomioitiin työssä satunnaisesti.
Tuloksien pohjalta luotiin Solo Sokos Hotel Paviljongin työntekijöille uusi työkalu ylivertaisen asiakaskokemuksen vahvistamiseksi. Työkalu sisälsi kaksi osaa, joista ensimmäinen koostui kolmesta pohdintatehtävästä ja toinen oli avustava toimintamalli.
Luotu työkalu toimii hyvin pohjana jatkotutkimukselle, jossa voidaan tarkkailla esimerkiksi sitä, kuinka hyvin ylivertaisen asiakaskokemuksen elementit ovat juurtuneet osaksi työntekijän toimintaa.
Opinnäytetyössä ylivertaisuuden termiä selitettiin palvelun laadun ja vuorovaikutuksen teorioiden kautta. Lisäksi esiin tuotiin erilaisten asiantuntijoiden mielipiteitä siitä, mitä ylivertaisuus palveluissa on.
Ylivertaisen asiakaskokemuksen tutkiminen tapahtui opinnäytetyössä Case-tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena kahdessa osassa: asiakkaille kohdistettuna lomakehaastatteluna ja työntekijöiden toiminnan auditointina. Auditointi suoritettiin havainnoimalla.
Tutkimustyön tulokset osoittivat, että asiakkaalle ylivertaisen kokemuksen synnyttävät muun muassa yksilöllinen ja henkilökohtainen kohtelu, ystävällisyys, ripeys palvelussa sekä kokonaisuuden toimivuus. Havainnointi osoitti, että asiakkaan ylivertaisuuteen liittyvät odotukset huomioitiin työssä satunnaisesti.
Tuloksien pohjalta luotiin Solo Sokos Hotel Paviljongin työntekijöille uusi työkalu ylivertaisen asiakaskokemuksen vahvistamiseksi. Työkalu sisälsi kaksi osaa, joista ensimmäinen koostui kolmesta pohdintatehtävästä ja toinen oli avustava toimintamalli.
Luotu työkalu toimii hyvin pohjana jatkotutkimukselle, jossa voidaan tarkkailla esimerkiksi sitä, kuinka hyvin ylivertaisen asiakaskokemuksen elementit ovat juurtuneet osaksi työntekijän toimintaa.