TTY Center Levin myymälän suunnittelu
Nätynki, Teemu (2010)
Nätynki, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli TTY Center Oy, joka on osa TTY Center -ketjua. Työn tavoitteena oli suunnitella Leville avattavasta TTY Centerin myymälästä toimiva ja puoleensa vetävä. Työssä suunniteltiin myymälälle sisäinen ja ulkoinen myymäläkuva.
Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan ja yhteistyökumppaneiden kanssa hyödyntämällä myymäläsuunnitteluun liittyvää teoriatietoa. Työ aloitettiin havainnoimalla kilpailijoiden myymälöitä. Myymälän pohjaratkaisu suunniteltiin tilojen pohjapiirrokseen, minkä jälkeen suunniteltiin ja tilattiin tarvittavat kalusteet. Osa kalusteista tuli suoraan yhteistyökumppanilta. Myymälä rakennettiin viikoilla 45–46, jolloin toteutettiin muut myymäläkuvaan vaikuttavat asiat, kuten näyteikkunat, tuotteiden esillepano ja somistus.
Opinnäytetyön tuloksena oli TTY Center -ketjun imagoon sopiva, viihtyisä ja toimiva myymälä. Toimeksiantaja sekä työntekijät olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Myymälä houkutteli ja kiinnosti asiakkaita jo ennen avaamistaan.
Opinnäytetyö todistaa toimivan ja puoleensa vetävän myymälän suunnittelun onnistuvan alan ammattilaisten lisäksi restonomiopiskelijalta. Restonomiopiskelijan tietotaito muun muassa käytettävyydestä, markkinoinnista ja kuluttajakäyttäytymisestä sopii myymäläsuunnittelun työkaluksi erittäin hyvin. Lisäksi opinnäytetyö antaa hyvää käytännön kokemusta tulevien myymälöiden suunnitteluun tai mahdollisen yrityksen perustamiseen.
Työ toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan ja yhteistyökumppaneiden kanssa hyödyntämällä myymäläsuunnitteluun liittyvää teoriatietoa. Työ aloitettiin havainnoimalla kilpailijoiden myymälöitä. Myymälän pohjaratkaisu suunniteltiin tilojen pohjapiirrokseen, minkä jälkeen suunniteltiin ja tilattiin tarvittavat kalusteet. Osa kalusteista tuli suoraan yhteistyökumppanilta. Myymälä rakennettiin viikoilla 45–46, jolloin toteutettiin muut myymäläkuvaan vaikuttavat asiat, kuten näyteikkunat, tuotteiden esillepano ja somistus.
Opinnäytetyön tuloksena oli TTY Center -ketjun imagoon sopiva, viihtyisä ja toimiva myymälä. Toimeksiantaja sekä työntekijät olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Myymälä houkutteli ja kiinnosti asiakkaita jo ennen avaamistaan.
Opinnäytetyö todistaa toimivan ja puoleensa vetävän myymälän suunnittelun onnistuvan alan ammattilaisten lisäksi restonomiopiskelijalta. Restonomiopiskelijan tietotaito muun muassa käytettävyydestä, markkinoinnista ja kuluttajakäyttäytymisestä sopii myymäläsuunnittelun työkaluksi erittäin hyvin. Lisäksi opinnäytetyö antaa hyvää käytännön kokemusta tulevien myymälöiden suunnitteluun tai mahdollisen yrityksen perustamiseen.