Seinäjoen ammattikorkeakoulu : tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan arviointiraportti
Harmaakorpi, Vesa; Myllykangas, Päivi; Rauhala, Pentti (2010)
Harmaakorpi, Vesa
Myllykangas, Päivi
Rauhala, Pentti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-00-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-00-0
Tiivistelmä
Seinäjoen ammattikorkeakoulussa toteutettiin ensimmäisenä ammattikorkeakouluna Suomessa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan ulkoinen arviointi. Arvioinnin kohteiksi valittiin toiminnan strategiset tavoitteet, toiminnan organisointi, toimintatapa ja saavutetut tulokset. Kehittävän TKI-toiminnan arvioinnin teki työryhmä, jonka puheenjohtajana toimi professori Vesa Harmaakorpi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.
Seinäjoen ammattikorkeakoulun uudessa strategiassa (2010–2015) tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tavoitteena on tuoda paremmin esille SeAMK:n erityisosaamista ja lisätä toiminnan aluevaikuttavuutta. Myös Opetusministeriö edellyttää ammattikorkeakouluilta omien vahvuuksien löytämistä TKI-toiminnassa. Arvioinnilla haluttiin tukea TKI-toiminnan sisältöjä ja toimintatapoja
koskevaa päätöksentekoa. Erityisesti toivottiin näkökulmia siihen, miten SeAMK toimii osana innovaatiojärjestelmää ja parantaa alueen osaamista ja hyvinvointia.
Arviointiraportissa todetaan perustelluksi SeAMK:n strateginen perusvalinta, jonka mukaan TKI-toiminta keskittyy oman osaamisen ja alueellisten asiakkaiden tarpeen mukaan määriteltyihin painoaloihin. Lisääntyvä yhteistyö Etelä-Pohjanmaan korkeakoulumallin (Neilimo 2008) mukaisesti yliopistokeskuksen ja sen edustamien emoyliopistojen kanssa on tarpeellista, mutta se edellyttää TKI-toiminnassa vielä täsmentämistä. Alueella on vahva yhteinen tahtotila ja toimiva tapa tehdä kehittämistyötä, mitä arvioinnissa pidettiin erinomaisena ja ainutlaatuisena lähtökohtana. Nykyiselläänkin SeAMK on laajalla rintamalla mukana alueen kehittämisessä. Jatkossa SeAMK:lle suositellaan veturin roolia muun muassa alueen kansainvälistämisessä ja innovaatiojärjestelmän toteutuksessa.
Arviointiraportin mukaan SeAMK:n TKI-toiminnan organisointi on kehittynyt hyvään suuntaan ja kehitettyjä hyviä toimintatapoja tulee ottaa käyttöön koko organisaatiossa. SeAMK:n Järviseudulla aloittamaa ja laajentumassa olevaa maakuntakorkeakoulumallia arviointiryhmä piti hyvänä. Se tarjoaa laajalle alueelle räätälöityä koulutusta ja tarpeen mukaista TKI-toimintaa eikä keskity pelkästään aikuiskoulutuksen tarjontaan. Opetuksen ja TKI-toiminnan yhteistyötä pitää arviointiryhmän mukaan viedä entistä pidemmälle.
Raportissa todetaan, että Seinäjoen ammattikorkeakoulussa on sekä kansainväliselle tasolle nousevaa painoalojen tutkimustoimintaa muun muassa yrittäjyystutkimuksessa että osaamislähtöistä maakunnan tarpeista nousevaa TKI:tä ja yritysten tarpeista välittömästi nousevaa kehittämis- ja palvelutoimintaa. Työryhmän mukaan ammattikorkeakouluilla on paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia käytäntölähtöisten innovaatioiden kehittämisessä.
Seinäjoen ammattikorkeakoulun uudessa strategiassa (2010–2015) tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tavoitteena on tuoda paremmin esille SeAMK:n erityisosaamista ja lisätä toiminnan aluevaikuttavuutta. Myös Opetusministeriö edellyttää ammattikorkeakouluilta omien vahvuuksien löytämistä TKI-toiminnassa. Arvioinnilla haluttiin tukea TKI-toiminnan sisältöjä ja toimintatapoja
koskevaa päätöksentekoa. Erityisesti toivottiin näkökulmia siihen, miten SeAMK toimii osana innovaatiojärjestelmää ja parantaa alueen osaamista ja hyvinvointia.
Arviointiraportissa todetaan perustelluksi SeAMK:n strateginen perusvalinta, jonka mukaan TKI-toiminta keskittyy oman osaamisen ja alueellisten asiakkaiden tarpeen mukaan määriteltyihin painoaloihin. Lisääntyvä yhteistyö Etelä-Pohjanmaan korkeakoulumallin (Neilimo 2008) mukaisesti yliopistokeskuksen ja sen edustamien emoyliopistojen kanssa on tarpeellista, mutta se edellyttää TKI-toiminnassa vielä täsmentämistä. Alueella on vahva yhteinen tahtotila ja toimiva tapa tehdä kehittämistyötä, mitä arvioinnissa pidettiin erinomaisena ja ainutlaatuisena lähtökohtana. Nykyiselläänkin SeAMK on laajalla rintamalla mukana alueen kehittämisessä. Jatkossa SeAMK:lle suositellaan veturin roolia muun muassa alueen kansainvälistämisessä ja innovaatiojärjestelmän toteutuksessa.
Arviointiraportin mukaan SeAMK:n TKI-toiminnan organisointi on kehittynyt hyvään suuntaan ja kehitettyjä hyviä toimintatapoja tulee ottaa käyttöön koko organisaatiossa. SeAMK:n Järviseudulla aloittamaa ja laajentumassa olevaa maakuntakorkeakoulumallia arviointiryhmä piti hyvänä. Se tarjoaa laajalle alueelle räätälöityä koulutusta ja tarpeen mukaista TKI-toimintaa eikä keskity pelkästään aikuiskoulutuksen tarjontaan. Opetuksen ja TKI-toiminnan yhteistyötä pitää arviointiryhmän mukaan viedä entistä pidemmälle.
Raportissa todetaan, että Seinäjoen ammattikorkeakoulussa on sekä kansainväliselle tasolle nousevaa painoalojen tutkimustoimintaa muun muassa yrittäjyystutkimuksessa että osaamislähtöistä maakunnan tarpeista nousevaa TKI:tä ja yritysten tarpeista välittömästi nousevaa kehittämis- ja palvelutoimintaa. Työryhmän mukaan ammattikorkeakouluilla on paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia käytäntölähtöisten innovaatioiden kehittämisessä.