Helsingin undergroundpaikkojen ominaisuudet ja vaihtoehtoinen markkinointi
Nikolaevskaya, Anna; Demina, Veronika (2017)
Nikolaevskaya, Anna
Demina, Veronika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056510
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee Helsingin konemusiikkiin suuntautuneiden tapahtumapaikkojen ominaisuuksia ja undergroundimagon rakenteellisia piirteitä kulttuurituottajan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edesauttaa Helsingin undergroundpaikkojen toiminnan kehitystä ja työn konkreettinen tuotos on vaihtoehtoinen markkinointisuunnitelma Helsingin Alakulttuuritalolle. Aihe-piirinä mietitään alakulttuureihin suuntautuneiden tapahtumapaikkojen imagon rakentamista ja sen vuorovaikutusta Helsingin kaupunkikulttuuriin.
Opinnäytetyössä, joka on kulttuurintutkimus, käsitellään sekä elektronisen musiikin genrejä että elekt-ronisen musiikin saapumista Suomeen ja näiden asioiden pohjalta käydään läpi alakulttuurien synty-mistä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitetaan Helsingin undergroundkenttää historiallisesta näkökulmasta ja määritellään undergroundpaikkojen kohderyhmän. Undergroundpaikkojen toiminnan rakentamista kuvataan kahden alakulttuuritapahtumapaikan avulla.
Opinnäytetyön tutkimustapa on empiirinen ja havaintojen lisäksi tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastatteluja, benchmarkausta, SWOT-analyysiä sekä 3x3x3-mallia. Kyselytutkimukseen osallistui kahden helsinkiläisen undergroundklubin jäsenet ja omistajat. Menetelmien kautta saatuja tietoja verrattiin sekä keskenään että kirjallisiin lähteisiin, joiden pohjalta tehtiin päätöksiä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että konemusiikin alakulttuuritoiminta on systeemi, jossa on kova identi-teetti ja joka elää omien sääntöjen mukaan. Alakulttuurien ja aidon asiakkaan tavoittamisen kautta tapahtumapaikat voivat säilyttää oman undergroundimagon ja erottua valtavirrasta. Paikan menestyk-sen mahdollistaa vaihtoehtoinen markkinointi, joihin kuuluvat digitalisaatio, persoonallisuus, interaktiivi-suus ja viestin selkeys.
Opinnäytetyön tarkoituksena on edesauttaa Helsingin undergroundpaikkojen toiminnan kehitystä ja työn konkreettinen tuotos on vaihtoehtoinen markkinointisuunnitelma Helsingin Alakulttuuritalolle. Aihe-piirinä mietitään alakulttuureihin suuntautuneiden tapahtumapaikkojen imagon rakentamista ja sen vuorovaikutusta Helsingin kaupunkikulttuuriin.
Opinnäytetyössä, joka on kulttuurintutkimus, käsitellään sekä elektronisen musiikin genrejä että elekt-ronisen musiikin saapumista Suomeen ja näiden asioiden pohjalta käydään läpi alakulttuurien synty-mistä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitetaan Helsingin undergroundkenttää historiallisesta näkökulmasta ja määritellään undergroundpaikkojen kohderyhmän. Undergroundpaikkojen toiminnan rakentamista kuvataan kahden alakulttuuritapahtumapaikan avulla.
Opinnäytetyön tutkimustapa on empiirinen ja havaintojen lisäksi tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, haastatteluja, benchmarkausta, SWOT-analyysiä sekä 3x3x3-mallia. Kyselytutkimukseen osallistui kahden helsinkiläisen undergroundklubin jäsenet ja omistajat. Menetelmien kautta saatuja tietoja verrattiin sekä keskenään että kirjallisiin lähteisiin, joiden pohjalta tehtiin päätöksiä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että konemusiikin alakulttuuritoiminta on systeemi, jossa on kova identi-teetti ja joka elää omien sääntöjen mukaan. Alakulttuurien ja aidon asiakkaan tavoittamisen kautta tapahtumapaikat voivat säilyttää oman undergroundimagon ja erottua valtavirrasta. Paikan menestyk-sen mahdollistaa vaihtoehtoinen markkinointi, joihin kuuluvat digitalisaatio, persoonallisuus, interaktiivi-suus ja viestin selkeys.