9-kortti : Uhka vai mahdollisuus?
Lehtinen, Eerika (2017)
Lehtinen, Eerika
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja, Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, on merkittävä lastenkulttuurikeskus alueellaan niin maantieteellisesti kuin alallaan. ARX koordinoi Hämeenlinnan, Hattulan ja Janakkalan yhteistä etukorttia yhdeksäsluokkalaisille, 9-korttia.
Tutkimusongelma oli tutkia 9-kortin nykyistä tilaa. Tavoitteena on saada tieto siitä, onko 9-kortilla tulevaisuutta Hämeenlinnassa, Hattulassa ja Janakkalassa - ja jos on, ehdotus uudesta 9-korttimallista tutkimuksen pohjalta. Opinnäytetyö käsittelee yhdeksäsluokkalaisten sekä tilaajan mielipiteitä nykyisestä 9-kortista ja sen tulevaisuudesta.
Vastausta etsittiin teoreettisesta viitekehyksestä yhdessä laadullisesta sekä määrällisestä tutkimuksesta saadun aineiston kanssa. Tärkeintä tietoa oli tutkimuksen laadullinen materiaali. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nuorten vapaa-ajasta, nuorten osallistamisesta, oikeudesta kulttuuriin, nuorten suhteesta taiteeseen ja muiden 9-korttikaupunkien kokemuksista oman 9-korttinsa kanssa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kymmentä yhdeksäsluokkalaista kattavasti alueen eri puolilta. Haastattelut olivat teemahaastatteluita ja aineisto litteroitiin ja analysoitiin manuaalisesti tärkeiden teemojen löytämiseksi. Lisäksi kaikille alueen yhdeksäsluokkalaisille avattiin Webropol-kysely.
Tutkimustulokset osoittivat, että 9-kortin käyttö on liian vaikeaa tällä hetkellä. Tästä syystä sitä käyttävät vain harvat yhdeksäsluokkalaiset. Yhdeksäsluokkalaisten mielestä 9-korttia tulisi kehittää helpommin käytettäväksi, näkyvämmäksi, tarpeellisemmaksi ja sen etuja paremmiksi. Isoin ongelma 9-kortissa yhdeksäsluokkalaisten mielestä oli sen informaation puute, niin kortin olemassaolosta kuin myös sen eduista. Luokanvalvojien informointi 9-kortista ei riitä.
Opinnäytetyön tuottama informaatio on merkittävää ammatillisesti kulttuurisen nuorisotyön kentällä. Nuorten osallistaminen ja aktivointi ovat aiheita, jotka ovat koko ajan pinnalla kulttuurin kentällä. Työstä hyötyvät lastenkulttuurin kentällä etenkin muut 9-korttipaikkakunnat. Keskustelu 9-kortista on käynnistetty. Opinnäytetyö sisältää selkeitä malleja miten kehittää 9-korttia tulevaisuudessa. Tämä helpottaa tilaajaa kehittämään työtään 9-kortin parissa.
Tutkimusongelma oli tutkia 9-kortin nykyistä tilaa. Tavoitteena on saada tieto siitä, onko 9-kortilla tulevaisuutta Hämeenlinnassa, Hattulassa ja Janakkalassa - ja jos on, ehdotus uudesta 9-korttimallista tutkimuksen pohjalta. Opinnäytetyö käsittelee yhdeksäsluokkalaisten sekä tilaajan mielipiteitä nykyisestä 9-kortista ja sen tulevaisuudesta.
Vastausta etsittiin teoreettisesta viitekehyksestä yhdessä laadullisesta sekä määrällisestä tutkimuksesta saadun aineiston kanssa. Tärkeintä tietoa oli tutkimuksen laadullinen materiaali. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu nuorten vapaa-ajasta, nuorten osallistamisesta, oikeudesta kulttuuriin, nuorten suhteesta taiteeseen ja muiden 9-korttikaupunkien kokemuksista oman 9-korttinsa kanssa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kymmentä yhdeksäsluokkalaista kattavasti alueen eri puolilta. Haastattelut olivat teemahaastatteluita ja aineisto litteroitiin ja analysoitiin manuaalisesti tärkeiden teemojen löytämiseksi. Lisäksi kaikille alueen yhdeksäsluokkalaisille avattiin Webropol-kysely.
Tutkimustulokset osoittivat, että 9-kortin käyttö on liian vaikeaa tällä hetkellä. Tästä syystä sitä käyttävät vain harvat yhdeksäsluokkalaiset. Yhdeksäsluokkalaisten mielestä 9-korttia tulisi kehittää helpommin käytettäväksi, näkyvämmäksi, tarpeellisemmaksi ja sen etuja paremmiksi. Isoin ongelma 9-kortissa yhdeksäsluokkalaisten mielestä oli sen informaation puute, niin kortin olemassaolosta kuin myös sen eduista. Luokanvalvojien informointi 9-kortista ei riitä.
Opinnäytetyön tuottama informaatio on merkittävää ammatillisesti kulttuurisen nuorisotyön kentällä. Nuorten osallistaminen ja aktivointi ovat aiheita, jotka ovat koko ajan pinnalla kulttuurin kentällä. Työstä hyötyvät lastenkulttuurin kentällä etenkin muut 9-korttipaikkakunnat. Keskustelu 9-kortista on käynnistetty. Opinnäytetyö sisältää selkeitä malleja miten kehittää 9-korttia tulevaisuudessa. Tämä helpottaa tilaajaa kehittämään työtään 9-kortin parissa.