Impact of Sponsorships in eSports on the Buying Behavior
Saarnisto, Marcel (2017)
Saarnisto, Marcel
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705046436
Tiivistelmä
Tarkoitus: Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida sponsoroinnin merkitystä videopelialalla ja vaikuttaako sponsorointi asiakkaiden tekemiin ostopäätöksiin. Erityisesti on keskitytty tutkimaan sponsorointia eSportissa (e-urheilu) heidän lukuisissa turnauksissaan kuten ESL:ssä (Electronic Sports League), vertaisverkkojakelukanavissa kuten Twitchissa sekä videojakopalvelussa kuten Youtubessa.
Metodologia: Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmetodilla, jossa arvioidaan sponsoroinnin merkitystä ostopäätöksen teossa eSportin toimialalla. Kysely jaettiin kohdeyleisölle (N=375) www.reddit.com -Internetsivulla sekä Vaasan ammattikorkeakoulun kautta.
Tulokset: Tutkimustulokset osoittavat, että kuluttajat ovat tietoisia sponsoroinnista mutta he eivät anna sen vaikuttaa lopulliseen ostopäätökseen. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat tutkivat itse tuotteen saamia arvosteluja ennen kuin he tekevät lopullisen ostopäätöksen.
Omaperäisyys: Viime vuosien aikana tietoisuus eSportin (e-Urheilu), ESL:n (Electronic Sports League) ja Internetissä tapahtuvan vertaisverkkojakelun osalta on kasvanut. Syynä tähän voidaan pitää Internetissä pelattavien pelien sekä online-jakelusivustojen määrän kasvua. Myös eSports-tapahtumien katsojat ovat lisääntyneet joka vuosi, ja tämä johtaa siihen, että potentiaalisia kuluttajiakin on enemmän.
Metodologia: Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmetodilla, jossa arvioidaan sponsoroinnin merkitystä ostopäätöksen teossa eSportin toimialalla. Kysely jaettiin kohdeyleisölle (N=375) www.reddit.com -Internetsivulla sekä Vaasan ammattikorkeakoulun kautta.
Tulokset: Tutkimustulokset osoittavat, että kuluttajat ovat tietoisia sponsoroinnista mutta he eivät anna sen vaikuttaa lopulliseen ostopäätökseen. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat tutkivat itse tuotteen saamia arvosteluja ennen kuin he tekevät lopullisen ostopäätöksen.
Omaperäisyys: Viime vuosien aikana tietoisuus eSportin (e-Urheilu), ESL:n (Electronic Sports League) ja Internetissä tapahtuvan vertaisverkkojakelun osalta on kasvanut. Syynä tähän voidaan pitää Internetissä pelattavien pelien sekä online-jakelusivustojen määrän kasvua. Myös eSports-tapahtumien katsojat ovat lisääntyneet joka vuosi, ja tämä johtaa siihen, että potentiaalisia kuluttajiakin on enemmän.