Rahanpesu henkilöasiakkaan näkökulmasta pankkitoiminnassa
Vakkuri, Anni (2017)
Vakkuri, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275583
Tiivistelmä
Rahanpesulla tarkoitetaan toimea, jonka tarkoituksena on siirtää rikoksella hankittu omaisuus tai rikoksen tuottama hyöty lailliseen talousjärjestelmään. Tällä toimella pyritään saamaan varallisuus erotetuksi rikollisestä alkuperästään, jotta saadun varallisuuden saanto pystytään ainakin näennäisesti laillistamaan. Rahanpesu on nykypäivänä tärkeä rikosoikeudellinen ongelma, jonka seuraamiseen ja estämiseen etenkin pankkien tulee kiinnittää huomiota yhä enemmän.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja jäsennellä tarkemmin rahanpesua koskevaa sääntelyä ja sen vaikutuksia pankkitoimintaan henkilöasiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti asiakkaan tuntemista koskevaan sääntelyyn ja sen käytännön toteutukseen pankeissa. Opinnäytetyön aihe ja tavoitteet valikoituivat oman työkokemukseni kautta havaituissa ongelmissa, kuten asiakkaan epätietoisuudessa rahanpesua ja asiakkaan tuntemista koskevaa lainsäädäntöä kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin rahanpesua koskevaan sääntelyyn muun muassa tunnusmerkistön, lainsäädännön sekä rahanpesun seurantaan ja estämiseen vaikuttavien toimijoiden kautta. Sääntelyn lisäksi teoriaosuudessa käsitellään myös rahoitusviranomaisen rahanpesun ohjeistusta pankeilla, joka pitkälti määrittää pankin toimintatavat rahanpesua koskevissa asioissa. Asiakkaan tuntemista käsitellään opinnäytetyössä sekä teoriapohjaisesti että käytännön kautta, sillä se liittyy olennaisesti pankkien toimintaan rahanpesun estämisessä ja selvittämisessä. Työn toiminnallisena osana on kehitetty pankin henkilöasiakkaille suunnattu rahanpesun ja asiakkaan tuntemisen tietopaketti, josta löytyy tiivistetysti olennainen tieto rahanpesusta ja asiakkaan tuntemisesta lain näkökulmasta. Tietopaketin tarkoituksena on lisätä asiakkaiden tietoisuutta pankin toimintatapoja kohtaan, sekä edesauttaa pankin ja asiakkaiden sujuvaa kanssakäymistä.
Opinnäytetyön aineistona on käytetty pääosin lakia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (18.7.2008/503). Lain lisäksi työssä on käytetty rahanpesua ja asiakkaan tuntemista käsittelevää kirjallisuutta, oikeustapauksia, ohjeistuksia ja standardeja sekä verkkomateriaalia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja jäsennellä tarkemmin rahanpesua koskevaa sääntelyä ja sen vaikutuksia pankkitoimintaan henkilöasiakkaan näkökulmasta. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti asiakkaan tuntemista koskevaan sääntelyyn ja sen käytännön toteutukseen pankeissa. Opinnäytetyön aihe ja tavoitteet valikoituivat oman työkokemukseni kautta havaituissa ongelmissa, kuten asiakkaan epätietoisuudessa rahanpesua ja asiakkaan tuntemista koskevaa lainsäädäntöä kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin rahanpesua koskevaan sääntelyyn muun muassa tunnusmerkistön, lainsäädännön sekä rahanpesun seurantaan ja estämiseen vaikuttavien toimijoiden kautta. Sääntelyn lisäksi teoriaosuudessa käsitellään myös rahoitusviranomaisen rahanpesun ohjeistusta pankeilla, joka pitkälti määrittää pankin toimintatavat rahanpesua koskevissa asioissa. Asiakkaan tuntemista käsitellään opinnäytetyössä sekä teoriapohjaisesti että käytännön kautta, sillä se liittyy olennaisesti pankkien toimintaan rahanpesun estämisessä ja selvittämisessä. Työn toiminnallisena osana on kehitetty pankin henkilöasiakkaille suunnattu rahanpesun ja asiakkaan tuntemisen tietopaketti, josta löytyy tiivistetysti olennainen tieto rahanpesusta ja asiakkaan tuntemisesta lain näkökulmasta. Tietopaketin tarkoituksena on lisätä asiakkaiden tietoisuutta pankin toimintatapoja kohtaan, sekä edesauttaa pankin ja asiakkaiden sujuvaa kanssakäymistä.
Opinnäytetyön aineistona on käytetty pääosin lakia rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä (18.7.2008/503). Lain lisäksi työssä on käytetty rahanpesua ja asiakkaan tuntemista käsittelevää kirjallisuutta, oikeustapauksia, ohjeistuksia ja standardeja sekä verkkomateriaalia.