Yrityksen visuaalisen ilmeen uudistus
Heino, Niina (2017)
Heino, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026061
Tiivistelmä
Yrityksen visuaalisen linjan täytyy olla tarkkaan määritelty, jotta kaikella yrityksen viestin-nällä olisi yhtenevä visuaalinen ilme, vaikka niitä tekemässä olisi suuri joukko ihmisiä. Vi-suaalinen linja on keskeinen brändin luomisen työväline. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda teknologiatalo Vision Yhtiöt Oy:lle uusi visuaalinen ilme sekä visuaalinen ohjeisto. Ohjeiston tavoitteena on yhtenäistää Visionin visuaalista ilmettä, jotta työntekijät pysty-vät tekemään esimerkiksi omista esitysmateriaaleistaan yhteneviä toisiinsa nähden. Vi-sionilla ei ole aikaisemmin ollut visuaalista ohjeistoa, joten tälle oli suuri tarve. Lisäksi ta-voitteena oli suunnitella verkkosivujen kehitysehdotus mahdollisia uusia sivuja varten.
Työn alussa suoritettiin muutaman saman toimialan yrityksen benchmarking. Tarkoituk-sena oli kartoittaa toimialan yritysten erilaisia visuaalisia ilmeitä, sekä verkkosivujen to-teutustapoja, kun yhtiörakenteeseen kuuluu tytäryhtiöitä. Visuaalisen ilmeen luomisessa on myös tärkeä ottaa huomioon yrityksen identiteetti ja tavoitteet. Näiden kartoitta-miseksi pyydettiin Visionia määrittelemään itselleen tavoitemielikuva.
Vankan tietoperustan hankinnan jälkeen kehitettiin uusi visuaalinen ilme. Ilme suunnitel-tiin erilaisille yhtiön käytössä oleville dokumentti- ja esityspohjille ja printtimateriaaleille, kuten kirjekuorille ja messuesitteille. Nämä koottiin visuaaliseen ohjeistoon, jossa esitel-tiin myös ohjeet yritystunnuksen, typografian, värimaailman ja graafisten elementtien käyttöön liittyen.
Työn tuloksena toimeksiantaja sai uudistetun ja yhtenäisen visuaalisen ilmeen, sekä visu-aalisen ohjeiston pitämään tätä uutta ilmettä yllä. Asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen ja sai paljon hyödyllistä tietoa ja pohjamateriaalia.
Työn alussa suoritettiin muutaman saman toimialan yrityksen benchmarking. Tarkoituk-sena oli kartoittaa toimialan yritysten erilaisia visuaalisia ilmeitä, sekä verkkosivujen to-teutustapoja, kun yhtiörakenteeseen kuuluu tytäryhtiöitä. Visuaalisen ilmeen luomisessa on myös tärkeä ottaa huomioon yrityksen identiteetti ja tavoitteet. Näiden kartoitta-miseksi pyydettiin Visionia määrittelemään itselleen tavoitemielikuva.
Vankan tietoperustan hankinnan jälkeen kehitettiin uusi visuaalinen ilme. Ilme suunnitel-tiin erilaisille yhtiön käytössä oleville dokumentti- ja esityspohjille ja printtimateriaaleille, kuten kirjekuorille ja messuesitteille. Nämä koottiin visuaaliseen ohjeistoon, jossa esitel-tiin myös ohjeet yritystunnuksen, typografian, värimaailman ja graafisten elementtien käyttöön liittyen.
Työn tuloksena toimeksiantaja sai uudistetun ja yhtenäisen visuaalisen ilmeen, sekä visu-aalisen ohjeiston pitämään tätä uutta ilmettä yllä. Asiakas oli tyytyväinen lopputulokseen ja sai paljon hyödyllistä tietoa ja pohjamateriaalia.