Att skynda långsamt : En essä om rytm, regi och författarskap samt distansen till sitt arbete
Högström, Anna (2017)
Högström, Anna
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705015886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705015886
Tiivistelmä
Kirjallisen opinnäytetyöni tehtävä on ollut avata ja ymmärtää taiteellinen lopputyöni, jossa dramatisoin ja ohjasin kirjoittamani novellin. Sen lisäksi olen tutkinut tapaani ohjata ja kirjoittaa rytmisesti. Olen myös miettinyt mitä oman tekstin ohjaaminen merkitsee, sekä sitä, miten voin luoda etäisyyttä omaan työhöni.
Näiden teemojen avaamiseen olen käyttänyt harjoitusjakson aikana keräämiäni ajatuksia ja kokemuksia. Toinen lähde on ollut sekä tätä esseetä koskevat keskustelut ohjaajani kanssa, että tarkastajaltani saamani palaute taiteellisesta lopputyöstäni. Olen vertaillut työtäni tämän näytelmän kanssa näytelmään, jonka parissa työskentelin toisen ohjauskurssin aikana. Tämän lisäksi olen vertaillut kahta taiteellisen lopputyöni kohtauksen laatua ja tutkinut syitä niiden erilaisiin tuloksiin. Lopuksi olen käyttänyt aiheeni liittyvää kirjallisuutta heijastaakseni ja syventääkseni ajatusteni kulkua.
Yksi päättelyistäni, jonka haluan tuoda esiin, on tasot josta näytelmäni rakentuu, ja miten ratkaisevaa näiden tasojen rytmilliset erilaisuudet ovat näytelmän laadun suhteen. Perustan työni rytmin kanssa ohjauksessa ja kirjoittelemisessa erilaisiin rytmeihin jotka esiintyvät minussa tanssijana, sekä tapani aktivoida vartaloni kinesteettisen reaktion muodossa ohjaajana. Kahden erilaisen ohjaustyöni vertailussa olen havainnut lähestymistapani olleen leikkisämpi ohjauskurssin aikana verrattuna taiteelliseen lopputyöhöni. Työkaluja ja kykyjä joita hallitsen ohjaajana ovat intuitio, rytmi, tarkkuus ja tulkintakyky. Työkalut joita minun vielä pitäisi kehittää ovat kärsivällisyys prosessiin ja johtoaiheeni luominen. Haluan myös käyttää tutkivaa lähestymistapaa jotta näyttelijäni olisi osallisempina prosessissa.
Näiden teemojen avaamiseen olen käyttänyt harjoitusjakson aikana keräämiäni ajatuksia ja kokemuksia. Toinen lähde on ollut sekä tätä esseetä koskevat keskustelut ohjaajani kanssa, että tarkastajaltani saamani palaute taiteellisesta lopputyöstäni. Olen vertaillut työtäni tämän näytelmän kanssa näytelmään, jonka parissa työskentelin toisen ohjauskurssin aikana. Tämän lisäksi olen vertaillut kahta taiteellisen lopputyöni kohtauksen laatua ja tutkinut syitä niiden erilaisiin tuloksiin. Lopuksi olen käyttänyt aiheeni liittyvää kirjallisuutta heijastaakseni ja syventääkseni ajatusteni kulkua.
Yksi päättelyistäni, jonka haluan tuoda esiin, on tasot josta näytelmäni rakentuu, ja miten ratkaisevaa näiden tasojen rytmilliset erilaisuudet ovat näytelmän laadun suhteen. Perustan työni rytmin kanssa ohjauksessa ja kirjoittelemisessa erilaisiin rytmeihin jotka esiintyvät minussa tanssijana, sekä tapani aktivoida vartaloni kinesteettisen reaktion muodossa ohjaajana. Kahden erilaisen ohjaustyöni vertailussa olen havainnut lähestymistapani olleen leikkisämpi ohjauskurssin aikana verrattuna taiteelliseen lopputyöhöni. Työkaluja ja kykyjä joita hallitsen ohjaajana ovat intuitio, rytmi, tarkkuus ja tulkintakyky. Työkalut joita minun vielä pitäisi kehittää ovat kärsivällisyys prosessiin ja johtoaiheeni luominen. Haluan myös käyttää tutkivaa lähestymistapaa jotta näyttelijäni olisi osallisempina prosessissa.