Sisältömarkkinointi voimisteluseuran verkkosivuilla – Tapaus Joensuun Voimistelu ja Liikunta ry
Manninen, Iisa (2017)
Manninen, Iisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705025913
Tiivistelmä
Sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tarjota kohderyhmälle mielenkiintoista sisältöä, joka houkuttelee ja sitouttaa lukijan organisaation asiakkaaksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Joensuun Voimistelu ja Liikunta ry voi toteuttaa sisältömarkkinointia seuran verkkosivuilla. Joensuun Voimistelu ja Liikunta ry on yksi suomalaisista voimisteluseuroista, joka tarjoaa jäsenilleen toimintaa harrasteliikunnasta kilpavoimisteluun.
Tietopohjassa paneudutaan sisältömarkkinointiin ja voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointiin. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmillä. Tietoa seuran tavoitteista, kohderyhmästä ja resursseista kerättiin seuran toimintasuunnitelmasta ja teemahaastattelemalla sähköpostitse seuran puheenjohtajaa. Lisäksi toteutettiin verkkokysely seuran jäsenistölle. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että verkkosivusto on seuran tärkein verkkoviestinnän kanava, joka tarjoaa hyvän lähtökohdan sisältömarkkinoinnille. Kuitenkin haasteita sen toteuttamiseen tuovat seuran vähäiset resurssit, jossa vapaaehtoistyötä on paljon. Verkkosivuston sisältömarkkinoinnille muodostettiin tavoitteet, kohderyhmä, sisällön kärki ja sisältömuodot. Sisältömarkkinointi aloitetaan hyvin pienin askelin ja sen toteutumista seurataan yksinkertaisten mittareiden avulla. Tulokset auttavat seuraa sisältömarkkinoinnin toteuttamisessa.
Tietopohjassa paneudutaan sisältömarkkinointiin ja voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointiin. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisen että määrällisen tutkimuksen menetelmillä. Tietoa seuran tavoitteista, kohderyhmästä ja resursseista kerättiin seuran toimintasuunnitelmasta ja teemahaastattelemalla sähköpostitse seuran puheenjohtajaa. Lisäksi toteutettiin verkkokysely seuran jäsenistölle. Aineistoa analysoitiin teemoittelemalla.
Tulokset osoittavat, että verkkosivusto on seuran tärkein verkkoviestinnän kanava, joka tarjoaa hyvän lähtökohdan sisältömarkkinoinnille. Kuitenkin haasteita sen toteuttamiseen tuovat seuran vähäiset resurssit, jossa vapaaehtoistyötä on paljon. Verkkosivuston sisältömarkkinoinnille muodostettiin tavoitteet, kohderyhmä, sisällön kärki ja sisältömuodot. Sisältömarkkinointi aloitetaan hyvin pienin askelin ja sen toteutumista seurataan yksinkertaisten mittareiden avulla. Tulokset auttavat seuraa sisältömarkkinoinnin toteuttamisessa.