MAAGINEN SANASÄKKI : Toiminnallinen menetelmä esikouluikäisten lasten kielelliseen tukemiseen
George, Sara (2017)
Lataukset:
George, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275640
Tiivistelmä
George, Sara. Maaginen sanasäkki. Toiminnallinen menetelmä esikouluikäisten lasten kielelliseen tukemiseen. Kevät 2017, 39s., 1 liite. Diakonia- ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli juurruttaa suomi toisena kielenä -opetukseen uusi suomen kieltä tukeva Maaginen sanasäkki -menetelmä. Maaginen sanasäkki -menetelmä korostaa kielenoppimisessa aistien monipuolista käyttöä, toiminnallisuutta sekä toiston merkitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä esikouluryhmään uusi työväline ja perehdyttää lastentarhanopettaja menetelmän käyttöön, jotta Maaginen sanasäkki tulisi osaksi suomi toisena kielenä -opetusta.
Maaginen sanasäkki -tuokioiden teemat ja tavoitteet suunnittelimme yhdessä lastentarhanopettajan kanssa. Suunnittelussa on otettu huomioon lasten taitotaso ja jokaisella leikillä tai tehtävällä oli oma tarkoituksensa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Esiopetusryhmässä toteutettiin neljä sanasäkkituokiota. Tuokiot toteutettiin pienryhmässä, johon osallistui kuusi esiopetusryhmän lasta, joilla suomi on toisena kielenä. Päiväkotiin tehtiin mallinnus tuokioiden ohjaamisesta. Mallinnukset jaettiin päiväkodin neljään ryhmään.
Jokaisen tuokion jälkeen lapset saivat antaa palautetta tuokioista valitsemalla parhaiten tunnettaan ilmaisevan kuvan. Lastentarhanopettaja antoi jokaisen tuokion jälkeen suullisen palautteen. Viimeisen tuokion jälkeen haastattelin jokaista lasta erikseen vapaamuotoisin kysymyksin. Palaute oli sekä lapsilta että lastentarhanopettajalta positiivista. Maaginen sanasäkki -tuokiot koettiin hyödyllisiksi, helposti muokattaviksi ja innostaviksi. Lapset olisivat mielellään halunneet jatkaa tuokioita.
Opinnäytetyön tavoitteet uuden Maaginen sanasäkki -menetelmän lisäämiseen suomi toisena kielenä -opetukseen toteutui. Lastentarhanopettaja perehtyi hyvin menetelmän käyttöön ja ohjaukseen. Palautteen pohjalta on oletettavaa, että menetelmän käyttö jatkuu esiopetusryhmässä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli juurruttaa suomi toisena kielenä -opetukseen uusi suomen kieltä tukeva Maaginen sanasäkki -menetelmä. Maaginen sanasäkki -menetelmä korostaa kielenoppimisessa aistien monipuolista käyttöä, toiminnallisuutta sekä toiston merkitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä esikouluryhmään uusi työväline ja perehdyttää lastentarhanopettaja menetelmän käyttöön, jotta Maaginen sanasäkki tulisi osaksi suomi toisena kielenä -opetusta.
Maaginen sanasäkki -tuokioiden teemat ja tavoitteet suunnittelimme yhdessä lastentarhanopettajan kanssa. Suunnittelussa on otettu huomioon lasten taitotaso ja jokaisella leikillä tai tehtävällä oli oma tarkoituksensa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Esiopetusryhmässä toteutettiin neljä sanasäkkituokiota. Tuokiot toteutettiin pienryhmässä, johon osallistui kuusi esiopetusryhmän lasta, joilla suomi on toisena kielenä. Päiväkotiin tehtiin mallinnus tuokioiden ohjaamisesta. Mallinnukset jaettiin päiväkodin neljään ryhmään.
Jokaisen tuokion jälkeen lapset saivat antaa palautetta tuokioista valitsemalla parhaiten tunnettaan ilmaisevan kuvan. Lastentarhanopettaja antoi jokaisen tuokion jälkeen suullisen palautteen. Viimeisen tuokion jälkeen haastattelin jokaista lasta erikseen vapaamuotoisin kysymyksin. Palaute oli sekä lapsilta että lastentarhanopettajalta positiivista. Maaginen sanasäkki -tuokiot koettiin hyödyllisiksi, helposti muokattaviksi ja innostaviksi. Lapset olisivat mielellään halunneet jatkaa tuokioita.
Opinnäytetyön tavoitteet uuden Maaginen sanasäkki -menetelmän lisäämiseen suomi toisena kielenä -opetukseen toteutui. Lastentarhanopettaja perehtyi hyvin menetelmän käyttöön ja ohjaukseen. Palautteen pohjalta on oletettavaa, että menetelmän käyttö jatkuu esiopetusryhmässä.