A/B-käyttäjätestauksen suunnittelu
Liljeblad, Bror-Alex (2017)
Liljeblad, Bror-Alex
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265483
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tarkastella A/B-testauksen soveltuvuutta yrityksen asiakas-viestintätiimin arkeen yhden viestintäkanavan, henkilökohtaisten asiakasviestien tapauksessa. Insinöörityön tarkoituksena oli tarkastella A/B-testauksen soveltuvuutta yrityksen asiakasviestintätiimin
arkeen yhden viestintäkanavan, henkilökohtaisten asiakasviestien tapauksessa.
Tutkimus suoritettiin päivittäisen työn ohessa tarkkailemalla ja osallistumalla usean
kampanjan luonnin kuuden viikon mittaiseen työprosessiin samanaikaisesti ja haastattelemalla
asiakasviestintätiimin jäseniä. Tavoitteena oli paikantaa aikaa vievimmät ja työläimmät
työosuudet ja sovittaa uuden työtavan vaatimat lisätoimet niihin minimaalisella työ-
kuorman lisäyksellä helpoimman mahdollisen prosessimuutoksen löytämiseksi.
Lopulta julkaistiin uudistetun prosessin mukaisesti testikampanja tiimille tulleen oikean toimeksiannon
pohjalta. Prosessimuutos rajattiin teknisten valmiuksien vuoksi viestinnän
tekstuaaliseen sisältöön lähestymällä samaa viestiä eri sävyillä, hypoteesina nuorille asiakkaille
suunnatun tekstuaalisen viestinnän epämuodollisuuden ja helppouden korostamisen
suurempi houkuttelevuus. Kontrollina toimi perinteisempää virallista sävyä käyttävä ja etuja
painottava versio. Testi saatettiin onnistuneesti loppuun koetilanteessa, ja tuloksia verrattiin
saman kanavan keskimääräiseen suoriutumiseen testausajan loputtua.
Tässä yksittäisessä testissä ei havaittu testiversioiden välillä huomattavia testin hypoteesia
tukevia eroja. Uusitun prosessin soveltaminen olemassa oleviin kampanjoihin, eli vaihtoehtoisten
uusien sisältöversioiden luominen, vaatii jatkossakin yhteydenpitoa tilaajan ja asianajajien
kanssa, mutta tässäkin on mahdollista lisätä tehokkuutta tarkistuttamalla useampi
vaihtoehtoinen teksti kerralla kokeillun prosessin mukaisesti. Yhteistyö ja läpinäkyvyys
sivuston ylläpitäjien ja käyttäjien tai kehittäjien välillä osoittautui byrokraattiseksi ja aiheuttaa
nykyisellään kohtuuttoman työmäärän pienten ulkoasuun ja toiminnallisuuteen vaikuttavien
optimointitestien potentiaaliseen hyötyyn nähden. Kattavamman sivuston koodia
ja siten ulkonäköä ja toiminnallisuuksia vaihtelevan testauksen mahdollistavien työkalujen
käyttöönotto tulisi tuoda esiin jo uutta järjestelmää suunniteltaessa, tai nykyiseen alustaan
tehtäviin muutoksiin tulisi hakea kattavampaa hyväksyntää jo huomattavasti etukäteen.
Muutosten hitaus yhdistettynä arvioon, että niiden vaikutus olisi jo ennustettavasti huomattavasti
marginaalisempi kuin käyttäjäpolun kriittisimpään pudotukseen, eli viestin avaamiseen
sen otsikkoa klikkaamalla, pureutuminen aiheutti niiden poisrajauksen projektista.
arkeen yhden viestintäkanavan, henkilökohtaisten asiakasviestien tapauksessa.
Tutkimus suoritettiin päivittäisen työn ohessa tarkkailemalla ja osallistumalla usean
kampanjan luonnin kuuden viikon mittaiseen työprosessiin samanaikaisesti ja haastattelemalla
asiakasviestintätiimin jäseniä. Tavoitteena oli paikantaa aikaa vievimmät ja työläimmät
työosuudet ja sovittaa uuden työtavan vaatimat lisätoimet niihin minimaalisella työ-
kuorman lisäyksellä helpoimman mahdollisen prosessimuutoksen löytämiseksi.
Lopulta julkaistiin uudistetun prosessin mukaisesti testikampanja tiimille tulleen oikean toimeksiannon
pohjalta. Prosessimuutos rajattiin teknisten valmiuksien vuoksi viestinnän
tekstuaaliseen sisältöön lähestymällä samaa viestiä eri sävyillä, hypoteesina nuorille asiakkaille
suunnatun tekstuaalisen viestinnän epämuodollisuuden ja helppouden korostamisen
suurempi houkuttelevuus. Kontrollina toimi perinteisempää virallista sävyä käyttävä ja etuja
painottava versio. Testi saatettiin onnistuneesti loppuun koetilanteessa, ja tuloksia verrattiin
saman kanavan keskimääräiseen suoriutumiseen testausajan loputtua.
Tässä yksittäisessä testissä ei havaittu testiversioiden välillä huomattavia testin hypoteesia
tukevia eroja. Uusitun prosessin soveltaminen olemassa oleviin kampanjoihin, eli vaihtoehtoisten
uusien sisältöversioiden luominen, vaatii jatkossakin yhteydenpitoa tilaajan ja asianajajien
kanssa, mutta tässäkin on mahdollista lisätä tehokkuutta tarkistuttamalla useampi
vaihtoehtoinen teksti kerralla kokeillun prosessin mukaisesti. Yhteistyö ja läpinäkyvyys
sivuston ylläpitäjien ja käyttäjien tai kehittäjien välillä osoittautui byrokraattiseksi ja aiheuttaa
nykyisellään kohtuuttoman työmäärän pienten ulkoasuun ja toiminnallisuuteen vaikuttavien
optimointitestien potentiaaliseen hyötyyn nähden. Kattavamman sivuston koodia
ja siten ulkonäköä ja toiminnallisuuksia vaihtelevan testauksen mahdollistavien työkalujen
käyttöönotto tulisi tuoda esiin jo uutta järjestelmää suunniteltaessa, tai nykyiseen alustaan
tehtäviin muutoksiin tulisi hakea kattavampaa hyväksyntää jo huomattavasti etukäteen.
Muutosten hitaus yhdistettynä arvioon, että niiden vaikutus olisi jo ennustettavasti huomattavasti
marginaalisempi kuin käyttäjäpolun kriittisimpään pudotukseen, eli viestin avaamiseen
sen otsikkoa klikkaamalla, pureutuminen aiheutti niiden poisrajauksen projektista.