Markkinointi myynnin edistäjänä brändiuudistuksen yhteydessä : case: Lumene Oy
Puusaari, Emilia (2017)
Puusaari, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten markkinointi tukee myyntiä brändiuudistuksen yhteydessä. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitkä case-yrityksen markkinointikeinoista koetaan myyntiä edistäviksi ja onko niillä vaikutusta esimerkiksi kuluttajien asenteisiin ja mielikuviin. Brändiuudistuksen yhteydessä Lumenen tuotteet ja ydintoiminnot ovat kokeneet muutoksia, joten markkinointikeinojen toimivuudesta myynnin edistäjänä on vielä vähän tietoa.
Työn tietoperusta rakennettiin keskeisten käsitteiden ja aihealueiden pohjalta. Keskeisiä aihepiirejä olivat brändi, brändin vaikutukset mielikuviin ja asenteisiin, brändin rakentaminen ja uudistaminen sekä markkinointi brändäystyökaluna ja myynnin edistäjänä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Menetelminä olivat teemahaastattelut ja etnografia. Haastateltavina oli yksi henkilö Lumenen markkinointitiimistä ja 7 myyntikentän konsulenttia. Saatua aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan uudistus herättää suuremmassa määrin positiivisia kuin negatiivisia reaktioita kuluttajissa. Erityisen toimiviksi markkinointikeinoiksi nousivat näytejakelu ja sosiaalinen media.
Johtopäätöksinä esitettiin, että kuluttajien luottamus yritykseen vaikuttaa todennäköisesti tulokseen, jonka perusteella muutokset koetaan suuremmassa määrin positiivisena. Voitiin todeta myös, että konsulenttien mielestä markkinoinnin tavoitteet toteutuvat ja toimiviksi todettuihin markkinointikeinoihin kannattaa panostaa myös jatkossa.
Työn tietoperusta rakennettiin keskeisten käsitteiden ja aihealueiden pohjalta. Keskeisiä aihepiirejä olivat brändi, brändin vaikutukset mielikuviin ja asenteisiin, brändin rakentaminen ja uudistaminen sekä markkinointi brändäystyökaluna ja myynnin edistäjänä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Menetelminä olivat teemahaastattelut ja etnografia. Haastateltavina oli yksi henkilö Lumenen markkinointitiimistä ja 7 myyntikentän konsulenttia. Saatua aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan uudistus herättää suuremmassa määrin positiivisia kuin negatiivisia reaktioita kuluttajissa. Erityisen toimiviksi markkinointikeinoiksi nousivat näytejakelu ja sosiaalinen media.
Johtopäätöksinä esitettiin, että kuluttajien luottamus yritykseen vaikuttaa todennäköisesti tulokseen, jonka perusteella muutokset koetaan suuremmassa määrin positiivisena. Voitiin todeta myös, että konsulenttien mielestä markkinoinnin tavoitteet toteutuvat ja toimiviksi todettuihin markkinointikeinoihin kannattaa panostaa myös jatkossa.