Tiimijohtaminen joukkueessa
Heinonen, Mari (2017)
Heinonen, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275604
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana oli Suomen Jääkiekkoliitto ry. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tiimijohtamista jääkiekkoseurojen juniorijoukkueissa sekä tuottaa nykyaikainen Joukkueenjohtajan käsikirja Suomen Jääkiekkoliitto ry:lle. Tutkimusongelmana oli tiimijohtaminen joukkueessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli syventyä juniorijoukkueiden joukkueenjohtajan työnkuvaan ja selvittää, mitä apuja he olivat tarvinneet työssään, ja millaisia ongelmia he mahdollisesti olivat kokeneet. Tuotoksena tehtiin Joukkueenjohtajan käsikirja, josta olisi apua joukkueenjohtajan työhön. Tutkimusmenetelmäksi valitsin haastattelumenetelmän. Haastateltaviksi valitsin 16 joukkueenjohtajaa eri puolilta Suomea.
Haastattelututkimuksen perusteella joukkueenjohtajat olivat kaikki saaneet apua työhönsä seuran muilta seuratoimijoilta. Toivomuksena oli, että seuroilla olisi uudelle joukkueenjohtajalle ”starttipaketti”. Siinä olisi kiteytettynä seuran toimintaohjeet ja vaadittavat tunnukset sivustoille, joita he käyttävät joukkueentietoja ja tilastointeja varten. Tällä paketilla säästettäisiin aikaa, ja uusi joukkueenjohtaja pääsisi nopeammin sisäistämään työnkuvaan kuuluvat tehtävät. Suomen Jääkiekkoliitto ry:n järjestämissä koulutuksissa oli käynyt vain murto-osa, mutta silti kaikki vastaajat pitivät niitä tärkeinä. Jokainen vastaaja koki käsikirjan olevan avuksi erityisesti joukkueenjohtajan työn alkuvaiheessa. Käsikirjan käytettävyyden vuoksi toivomus oli, että käsikirja tulisi sähköisenä internetiin. Toimivan yhteisön luominen on vaativaa, muutamalla vastaajalla oli ongelmana erilaisten vanhempien kanssa toimeen tuleminen ja yhteisten sääntöjen noudattaminen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä tuli ilmi, että joukkueenjohtajat tarvitsevat apua työssään. Verkostot ovat erittäin tärkeät, jolloin neuvot ja ohjeet kulkevat monien osapuolten välillä tehokkaasti. Joukkueenjohtajan käsikirjan tavoitteena on auttaa aloittavia ja vähän kokeneempiakin joukkueenjohtajia. Käsikirja todettiin tarpeelliseksi joukkueenjohtamisessa ja sen käytettävyys paranisi, jos se olisi sähköisessä muodossa. Sosiaalinen media on otettu hyvin käyttöön joukkueissa ja tiedottaminen vanhemmille on helpottunut. Joukkueenjohtajien pitää osata jakaa työtehtäviä mahdollisuuksien mukaan vanhemmille. Näin joukkue voi paremmin, kun kaikki jäsenet aktivoidaan osallistumaan.
Haastattelututkimuksen perusteella joukkueenjohtajat olivat kaikki saaneet apua työhönsä seuran muilta seuratoimijoilta. Toivomuksena oli, että seuroilla olisi uudelle joukkueenjohtajalle ”starttipaketti”. Siinä olisi kiteytettynä seuran toimintaohjeet ja vaadittavat tunnukset sivustoille, joita he käyttävät joukkueentietoja ja tilastointeja varten. Tällä paketilla säästettäisiin aikaa, ja uusi joukkueenjohtaja pääsisi nopeammin sisäistämään työnkuvaan kuuluvat tehtävät. Suomen Jääkiekkoliitto ry:n järjestämissä koulutuksissa oli käynyt vain murto-osa, mutta silti kaikki vastaajat pitivät niitä tärkeinä. Jokainen vastaaja koki käsikirjan olevan avuksi erityisesti joukkueenjohtajan työn alkuvaiheessa. Käsikirjan käytettävyyden vuoksi toivomus oli, että käsikirja tulisi sähköisenä internetiin. Toimivan yhteisön luominen on vaativaa, muutamalla vastaajalla oli ongelmana erilaisten vanhempien kanssa toimeen tuleminen ja yhteisten sääntöjen noudattaminen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä tuli ilmi, että joukkueenjohtajat tarvitsevat apua työssään. Verkostot ovat erittäin tärkeät, jolloin neuvot ja ohjeet kulkevat monien osapuolten välillä tehokkaasti. Joukkueenjohtajan käsikirjan tavoitteena on auttaa aloittavia ja vähän kokeneempiakin joukkueenjohtajia. Käsikirja todettiin tarpeelliseksi joukkueenjohtamisessa ja sen käytettävyys paranisi, jos se olisi sähköisessä muodossa. Sosiaalinen media on otettu hyvin käyttöön joukkueissa ja tiedottaminen vanhemmille on helpottunut. Joukkueenjohtajien pitää osata jakaa työtehtäviä mahdollisuuksien mukaan vanhemmille. Näin joukkue voi paremmin, kun kaikki jäsenet aktivoidaan osallistumaan.