Päiväkotilapset ja ikäihmiset yhteen tekemisen kautta : virikekansio ikäihmisten ja 4-6-vuotiaiden lasten yhteisiin tuokioihin
Virtanen, Elisa (2017)
Virtanen, Elisa
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265487
Tiivistelmä
Kehittämistyönä oli saattaa ikäihmiset ja lapset yhteen yhteisten tuokioiden kautta, jotka edistävät kahden asiakasryhmän välistä vuorovaikutusta ja kohtaamista. Kohderyhmänä ovat ikäihmiset sekä 4-6-vuotiaat lapset. Päiväkotilapset vierailevat paljon ikäihmisten palvelukeskuksissa ja vanhainkodeissa, mutta toiminta on usein yksipuolista, kuten lauluesityksen esittäminen. Kehitystehtävä toteutettiin Turun Touhula Liikuntapäiväkodin Vähäheikkilän yksikön sekä Turun Lähimmäispalvelukeskusyhdistys ry:n Kotikunnaan kanssa Turussa.
Kehitystehtävän tuotoksena kokosin virikekansion vuorovaikutuksiin ja kohtaamisiin mahdollistavista tuokioista madaltamaan kasvattajien kynnystä lähteä kokoamaan yhteisiä tuokioita ikäihmisten ja päiväkotilasten välille. Kansiossa esiintyvät teemoina tutustumisleikit, kädentaidot, musiikki ja aistit. Jokainen osa-alue on tärkeä kummankin asiakasryhmän kannalta. Tuokioiden sisällöt painottuvat yhteiseen tekemiseen, joka johtaa vuorovaikutukseen ja parhaimmillaan kohtaamiseen lasten ja ikäihmisten välillä. Suurinta osaa kansion tuokioista on kokeiltu käytännössä päiväkotilasten ja ikäihmisten kanssa. Tuokioiden suunnittelun menetelminä on käytetty omaa aikaisempaa tietoa ja kokemusta, dialogista kehittämiskeskustelua yhteistyötahojen kanssa sekä kokeilevaa toimintaa.
4-6-vuotiailla lapsilla on jo keskinäisissä leikeissään vuorovaikutustaitoja käytössä paljonkin, heiltä löytyy taito juonelliseen kerrontaan sekä kehittyneet motoriset taidot ja he ovat kiinnostuneita maailmasta. Ikäihmisillä sosiaaliset suhteet ja vuorovaikutus tuottavat mielihyvää ja saavat ikäihmiset tuntemaan itsensä tärkeäksi ja hyödylliseksi. Muistikuntoutujat ovat kasvava osuus ikäihmisistä tulevaisuudessa. Muistikuntoutujille vuorovaikutus ja sosiaaliset tilanteet, kädentaidot sekä kaikenlainen virikkeellinen toiminta on osa heidän kuntoutustaan. Monilla lapsilla isovanhemmat eivät ole vielä kovinkaan iäkkäitä, jolloin kanssakäymiset varsinaisten ikäihmisten kanssa voivat olla vähäisiä. Lapsi oppii vuorovaikutuksessa toisten lasten ja aikuisten kanssa ja rakentaa ymmärrystä itsestään ja ympäröivästä maailmasta sen kautta. Jokainen onnistunut kohtaaminen on merkittävä lapsen kannalta.
Kehitystehtävän tuotoksena kokosin virikekansion vuorovaikutuksiin ja kohtaamisiin mahdollistavista tuokioista madaltamaan kasvattajien kynnystä lähteä kokoamaan yhteisiä tuokioita ikäihmisten ja päiväkotilasten välille. Kansiossa esiintyvät teemoina tutustumisleikit, kädentaidot, musiikki ja aistit. Jokainen osa-alue on tärkeä kummankin asiakasryhmän kannalta. Tuokioiden sisällöt painottuvat yhteiseen tekemiseen, joka johtaa vuorovaikutukseen ja parhaimmillaan kohtaamiseen lasten ja ikäihmisten välillä. Suurinta osaa kansion tuokioista on kokeiltu käytännössä päiväkotilasten ja ikäihmisten kanssa. Tuokioiden suunnittelun menetelminä on käytetty omaa aikaisempaa tietoa ja kokemusta, dialogista kehittämiskeskustelua yhteistyötahojen kanssa sekä kokeilevaa toimintaa.
4-6-vuotiailla lapsilla on jo keskinäisissä leikeissään vuorovaikutustaitoja käytössä paljonkin, heiltä löytyy taito juonelliseen kerrontaan sekä kehittyneet motoriset taidot ja he ovat kiinnostuneita maailmasta. Ikäihmisillä sosiaaliset suhteet ja vuorovaikutus tuottavat mielihyvää ja saavat ikäihmiset tuntemaan itsensä tärkeäksi ja hyödylliseksi. Muistikuntoutujat ovat kasvava osuus ikäihmisistä tulevaisuudessa. Muistikuntoutujille vuorovaikutus ja sosiaaliset tilanteet, kädentaidot sekä kaikenlainen virikkeellinen toiminta on osa heidän kuntoutustaan. Monilla lapsilla isovanhemmat eivät ole vielä kovinkaan iäkkäitä, jolloin kanssakäymiset varsinaisten ikäihmisten kanssa voivat olla vähäisiä. Lapsi oppii vuorovaikutuksessa toisten lasten ja aikuisten kanssa ja rakentaa ymmärrystä itsestään ja ympäröivästä maailmasta sen kautta. Jokainen onnistunut kohtaaminen on merkittävä lapsen kannalta.