Heräämöstä kotiin (HERKO) -toimintamalli : Potilaan kokemus tiedonsaannista ja sen riittävyydestä
Punkari, Minna (2017)
Punkari, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124654
Tiivistelmä
Pohjois-Karjalan keskussairaalassa alkoi Heräämöstä kotiin (HERKO) -toiminta syksyllä 2015. Tavoitteena oli nopeuttaa potilaan hoitopolkua ja kotiutumista ja samalla tehostaa operatiivisen klinikkayksikön toimintaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaan kokemusta tiedonsaannista ja sen riittävyydestä Pohjois-Karjalan keskussairaalan HERKO-toimintamallissa. Tavoitteena oli kehittää Pohjois-Karjalan keskussairaalan HERKO-toimintamallia potilaslähtöisemmäksi tarkastelemalla mallia potilaan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahdeksaa potilasta, jotka oli hoidettu HERKO-prosessin mukaisesti. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksiksi saatiin yksi pääluokka, moniulotteinen tiedonsaanti, joka muodostui neljästä yläluokasta: laadukas operatiivisen potilaan ohjaus, hyvä kohtelu henkilökunnan taholta, tietämys HERKO-toimintamallista ja informaation ajantasaisuus.
Johtopäätöksenä todettiin, että tiedonsaanti oli riittävää leikkauspotilaan ohjauksessa. Vuorovaikutus henkilökunnan kanssa oli hyvää, ja henkilökunta kohteli potilaita ystävällisesti ja huomioivasti. Potilaille tulee tiedottaa enemmän Heräämöstä kotiin -toimintamallista ja korostaa siihen liittyviä yksityiskohtia, kuten aikainen kotiutus ja lääkärin tapaaminen.
Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Pohjois-Karjalan keskussairaalan HERKO-toimintaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaan kokemusta tiedonsaannista ja sen riittävyydestä Pohjois-Karjalan keskussairaalan HERKO-toimintamallissa. Tavoitteena oli kehittää Pohjois-Karjalan keskussairaalan HERKO-toimintamallia potilaslähtöisemmäksi tarkastelemalla mallia potilaan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahdeksaa potilasta, jotka oli hoidettu HERKO-prosessin mukaisesti. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksiksi saatiin yksi pääluokka, moniulotteinen tiedonsaanti, joka muodostui neljästä yläluokasta: laadukas operatiivisen potilaan ohjaus, hyvä kohtelu henkilökunnan taholta, tietämys HERKO-toimintamallista ja informaation ajantasaisuus.
Johtopäätöksenä todettiin, että tiedonsaanti oli riittävää leikkauspotilaan ohjauksessa. Vuorovaikutus henkilökunnan kanssa oli hyvää, ja henkilökunta kohteli potilaita ystävällisesti ja huomioivasti. Potilaille tulee tiedottaa enemmän Heräämöstä kotiin -toimintamallista ja korostaa siihen liittyviä yksityiskohtia, kuten aikainen kotiutus ja lääkärin tapaaminen.
Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Pohjois-Karjalan keskussairaalan HERKO-toimintaa.