Digitaalinen markkinointi urheilusponsoroinnin tukena
Eko, Marika (2017)
Eko, Marika
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704255337
Tiivistelmä
Urheilusponsorointi on tärkeä markkinointiviestinnän keino, jossa yritys tukee urheilijaa ja saa vastineeksi muun muassa positiivista mainetta urheilijan menestyksen ja julkisuuden kautta. Päämääränä on molempia osapuolia tasapuolisesti hyödyttävä yhteistyösopimus, johon pyritään yhteisillä keinoilla.
Digitaalisuus on merkittävä osa nykypäivää, joten on tärkeää hyödyntää sitä myös urheilusponsoroinnissa. Digitalisoituvan maailman myötä myös markkinointi on muuttanut – ja muuttaa edelleen muotoaan. Digitaalinen markkinointi on ajantasaista ja vuorovaikutteista, ja sen avulla mainonnan kohdentaminen on helppoa.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia, miten digitaalisen markkinoinnin avulla voidaan tukea urheilusponsorointia. Digitaalisista kanavista keskitytään sosiaaliseen mediaan, koska sen merkitys on korostunut erityisen paljon viime aikoina. Aihetta voidaan tarkastella kolmesta eri näkökulmasta: urheilijan, yrityksen sekä digitaalisen markkinoinnin ammattilaisen silmin. Tässä työssä pääpaino on yritysten näkökulmassa. Urheilijoiden osuutta sponsoroinnissa tarkastellaan lyhyesti havainnoimalla heidän toimintaansa sosiaalisessa mediassa. Digiammattilaisten näkökulma on jätetty pois, jotta työstä ei tulisi liian laaja.
Varsinaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-työkalun avulla toteutettua haastattelulomaketta, joka lähetettiin yrityksille sähköpostin välityksellä. Urheilijoiden toimintaa havainnoitiin Facebookissa ja Instagramissa. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin vuoden 2016 alkupuolella, ja sen tekemiseen käytettiin aikaa noin vuosi.
Tutkimuksesta selviää, että digitaalinen markkinointi on jo laajalti yritysten käytössä, mutta sitä ei osata vielä riittävästi hyödyntää urheilusponsoroinnissa. Mahdollisuudet tiedostetaan, mutta niiden käyttöönottoon ei ole riittävästi panostettu. Digimarkkinoinnin kanavat lisääntyvät jatkuvasti, joten yritysten on oltava valmiita jatkuvaan muutokseen, mikäli ne haluavat saavuttaa urheilusponsoroinnista parhaan mahdollisen hyödyn. Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen urheilusponsoroinnissa riippuu pitkälti myös siitä, millaisesta yrityksestä ja urheilijasta on kyse. Huippu-urheilijoilla näkyvyys on aivan eri luokkaa kuin paikallisella juniorijoukkueella, joten yrityksen pitää suhteuttaa markkinointipanostuksensa aina tilanteeseen sopiviksi.
Digitaalisuus on merkittävä osa nykypäivää, joten on tärkeää hyödyntää sitä myös urheilusponsoroinnissa. Digitalisoituvan maailman myötä myös markkinointi on muuttanut – ja muuttaa edelleen muotoaan. Digitaalinen markkinointi on ajantasaista ja vuorovaikutteista, ja sen avulla mainonnan kohdentaminen on helppoa.
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tutkia, miten digitaalisen markkinoinnin avulla voidaan tukea urheilusponsorointia. Digitaalisista kanavista keskitytään sosiaaliseen mediaan, koska sen merkitys on korostunut erityisen paljon viime aikoina. Aihetta voidaan tarkastella kolmesta eri näkökulmasta: urheilijan, yrityksen sekä digitaalisen markkinoinnin ammattilaisen silmin. Tässä työssä pääpaino on yritysten näkökulmassa. Urheilijoiden osuutta sponsoroinnissa tarkastellaan lyhyesti havainnoimalla heidän toimintaansa sosiaalisessa mediassa. Digiammattilaisten näkökulma on jätetty pois, jotta työstä ei tulisi liian laaja.
Varsinaisena tutkimusmenetelmänä käytettiin Webropol-työkalun avulla toteutettua haastattelulomaketta, joka lähetettiin yrityksille sähköpostin välityksellä. Urheilijoiden toimintaa havainnoitiin Facebookissa ja Instagramissa. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin vuoden 2016 alkupuolella, ja sen tekemiseen käytettiin aikaa noin vuosi.
Tutkimuksesta selviää, että digitaalinen markkinointi on jo laajalti yritysten käytössä, mutta sitä ei osata vielä riittävästi hyödyntää urheilusponsoroinnissa. Mahdollisuudet tiedostetaan, mutta niiden käyttöönottoon ei ole riittävästi panostettu. Digimarkkinoinnin kanavat lisääntyvät jatkuvasti, joten yritysten on oltava valmiita jatkuvaan muutokseen, mikäli ne haluavat saavuttaa urheilusponsoroinnista parhaan mahdollisen hyödyn. Digitaalisen markkinoinnin hyödyntäminen urheilusponsoroinnissa riippuu pitkälti myös siitä, millaisesta yrityksestä ja urheilijasta on kyse. Huippu-urheilijoilla näkyvyys on aivan eri luokkaa kuin paikallisella juniorijoukkueella, joten yrityksen pitää suhteuttaa markkinointipanostuksensa aina tilanteeseen sopiviksi.