Lisää liikuntaa Nikkarilan esiopetusryhmään
Keskiväli, Tuomo (2017)
Keskiväli, Tuomo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245225
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin produktina, jonka tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja testata yksinkertainen, nopeasti toteutettava ja suorituspaikasta riippumaton liikuntatuokiopaketti esikouluikäisille lapsille. Työn kohderyhmänä toimi Lahden kaupungin Nikkarilan esiopetusryhmän lapset ja heidän opettajansa.
Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään yleisellä tasolla liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä kokonaisvaltaisessa lapsen kasvussa ja kehityksessä. Työssä esitetään nykyiset valtakunnalliset liikuntasuositukset ja niihin nojaten siirrytään liikuntatuokioiden perusteellisen suunnittelun kautta käytännön toteutukseen.
Käytännön tuokioita ohjattiin esikoululaisille heidän omassa luokkatilassaan yhteensä kymmenen kertaa ja jokainen näistä tuokioista esitetään tässä työssä. Nikkarilan esiopetusryhmässä oli kokonaisuudessaan kuusitoista lasta. Ohjaustuokioiden jälkeen esikouluryhmän lapset vastasivat kyselyyn tuokioiden mielekkyydestä sekä omasta osaamisesta liittyen perusliikuntataitoihin.
Liikuntatuokiot ja sen sisällä olevat yksittäiset harjoitukset ja liikkeet suunniteltiin siten, että niitä oli mahdollisimman helppo suorittaa paikasta riippumatta. Liikkeet ja harjoitteet suunniteltiin sopivan haastaviksi esikouluikäisille lapsille. Joskin jokaisen esikoululaisen oma taito- ja rohkeustaso otettiin huomioon liikkeitä suoritettaessa. Tuokioiden aikana keskusteltiin liikunnan tärkeydestä ja haluttiin näin myös vahvistaa lapsien ajattelua liikunnan merkityk-sestä ihmisen terveydelle.
Lapsille teetetyn palautekyselyn perusteella liikuntatuokiot onnistuivat hyvin. Lapset pääasiallisesti pitivät liikuntaa mielekkäänä ja tässä työssä pidettyjä tuokioita mukavina. Työstä syntynyttä liikuntasuunnitelmaa voi käyttää varhaiskasvatuksen- esiopetuksen- ja alakoulu-luokkien arkitoimintojen lomassa.
Työ koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitellään yleisellä tasolla liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden merkitystä kokonaisvaltaisessa lapsen kasvussa ja kehityksessä. Työssä esitetään nykyiset valtakunnalliset liikuntasuositukset ja niihin nojaten siirrytään liikuntatuokioiden perusteellisen suunnittelun kautta käytännön toteutukseen.
Käytännön tuokioita ohjattiin esikoululaisille heidän omassa luokkatilassaan yhteensä kymmenen kertaa ja jokainen näistä tuokioista esitetään tässä työssä. Nikkarilan esiopetusryhmässä oli kokonaisuudessaan kuusitoista lasta. Ohjaustuokioiden jälkeen esikouluryhmän lapset vastasivat kyselyyn tuokioiden mielekkyydestä sekä omasta osaamisesta liittyen perusliikuntataitoihin.
Liikuntatuokiot ja sen sisällä olevat yksittäiset harjoitukset ja liikkeet suunniteltiin siten, että niitä oli mahdollisimman helppo suorittaa paikasta riippumatta. Liikkeet ja harjoitteet suunniteltiin sopivan haastaviksi esikouluikäisille lapsille. Joskin jokaisen esikoululaisen oma taito- ja rohkeustaso otettiin huomioon liikkeitä suoritettaessa. Tuokioiden aikana keskusteltiin liikunnan tärkeydestä ja haluttiin näin myös vahvistaa lapsien ajattelua liikunnan merkityk-sestä ihmisen terveydelle.
Lapsille teetetyn palautekyselyn perusteella liikuntatuokiot onnistuivat hyvin. Lapset pääasiallisesti pitivät liikuntaa mielekkäänä ja tässä työssä pidettyjä tuokioita mukavina. Työstä syntynyttä liikuntasuunnitelmaa voi käyttää varhaiskasvatuksen- esiopetuksen- ja alakoulu-luokkien arkitoimintojen lomassa.