Äidit tanssinopettajina : Tanssinopettajien tarinoita äitiydestä
Leinonen, Katja (2017)
Leinonen, Katja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245272
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin äitiyttä tanssinopettajien elämässä. Tutkimukseni keskeisenä teemana on äitiys. Tavoitteena on ensin kuvata, miten tanssinopettajat kokevat äitiyden omassa elämässään ja millä tavoin se muuttaa heidän elämäänsä. Keskityn psyykkisiin ja kehollisiin kokemuksiin. Tutkimuksen tavoitteena on myös tuoda ilmi, millä tavoin äitiys näkyy ja vaikuttaa tanssinopettajan työssä.
Tutkimuksen alkuosa muodostuu teoriasta, jossa käsitellään äitiyttä osana naisen elämää. Kuvaan äitiyttä siirtymävaiheena naisen elämässä sekä sisäistä kasvua osana äitiyden kokemusta. Tarkastelen myös äitiyttä tanssijoiden ja opettajien elämässä. Tutkimukseni loppuosa käsittelee tanssinopettajien tarinoita äitiydestä.
Tutkimus perustuu tarinalliseen tutkimusmetodologiaan. Tarinoita on kerätty yhteensä kuudelta äidiltä, jotka ovat tanssijoita ja tanssinopettajia. Kolme heistä asuu Suomessa ja kolme Australiassa. Äideille annettiin joitakin ohjeita tarinoiden kirjoittamiseen, mutta muutoin kirjoittamisprosessi oli vapaa. Tarinoiden analysointi perustuu temaattiseen narratiiviseen analysointiin. Tanssinopettajien tarinoiden analysoinnissa painopiste on ollut kokemuksien kuvauksessa.
Tutkimukseni perusteella tanssinopettajien kokemukset äitiydestä keskittyvät neljään osa-alueeseen: tunteisiin, kehoon, arvoihin ja opettajuuteen. Kolme ensimmäistä osa-aluetta vaikuttavat tanssinopettajan opettajuuden rakentumiseen.
Tanssinopettajat kokevat äitiyden kasvattavana, mutta positiivisena elämän kokemuksena. Äitiys koetaan merkityksellisenä asiana haasteista huolimatta. Äitiys on synnyttänyt uutta elämän ja ihmisten arvostamista. Tanssin läsnäolo äitien elämässä tukee naisten hyvinvointia. Suhtautuminen omaan kehoon muuttuu äitiyden ja ikääntymisen myötä.
Tämä tutkimus toimii työkaluna ymmärtää äitejä opettajina niin tanssinopetuksessa kuin muissakin opetustöissä. Tulokset osoittavat, että kokemuksia vanhemmuudesta hyödynnetään omassa työssä, jossa holistinen lähestymistapa opetuksessa korostuu äitiyden myötä.
Tutkimuksen alkuosa muodostuu teoriasta, jossa käsitellään äitiyttä osana naisen elämää. Kuvaan äitiyttä siirtymävaiheena naisen elämässä sekä sisäistä kasvua osana äitiyden kokemusta. Tarkastelen myös äitiyttä tanssijoiden ja opettajien elämässä. Tutkimukseni loppuosa käsittelee tanssinopettajien tarinoita äitiydestä.
Tutkimus perustuu tarinalliseen tutkimusmetodologiaan. Tarinoita on kerätty yhteensä kuudelta äidiltä, jotka ovat tanssijoita ja tanssinopettajia. Kolme heistä asuu Suomessa ja kolme Australiassa. Äideille annettiin joitakin ohjeita tarinoiden kirjoittamiseen, mutta muutoin kirjoittamisprosessi oli vapaa. Tarinoiden analysointi perustuu temaattiseen narratiiviseen analysointiin. Tanssinopettajien tarinoiden analysoinnissa painopiste on ollut kokemuksien kuvauksessa.
Tutkimukseni perusteella tanssinopettajien kokemukset äitiydestä keskittyvät neljään osa-alueeseen: tunteisiin, kehoon, arvoihin ja opettajuuteen. Kolme ensimmäistä osa-aluetta vaikuttavat tanssinopettajan opettajuuden rakentumiseen.
Tanssinopettajat kokevat äitiyden kasvattavana, mutta positiivisena elämän kokemuksena. Äitiys koetaan merkityksellisenä asiana haasteista huolimatta. Äitiys on synnyttänyt uutta elämän ja ihmisten arvostamista. Tanssin läsnäolo äitien elämässä tukee naisten hyvinvointia. Suhtautuminen omaan kehoon muuttuu äitiyden ja ikääntymisen myötä.
Tämä tutkimus toimii työkaluna ymmärtää äitejä opettajina niin tanssinopetuksessa kuin muissakin opetustöissä. Tulokset osoittavat, että kokemuksia vanhemmuudesta hyödynnetään omassa työssä, jossa holistinen lähestymistapa opetuksessa korostuu äitiyden myötä.