Tiäksää vai eks tiä? - Opiskelija-asiakkaiden tietoisuus ja asiakastyytyväisyys Verohallinnon verkkopalveluista
Kuisma, Kristian (2017)
Kuisma, Kristian
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704245184
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelija-asiakkaiden tietoisuutta ja tyytyväisyyttä Verohallinnon verkkopalveluihin. Tavoitteena oli saada selville myös, miksi opiskelija-asiakkaat käyttävät Verohallinnossa muita asiointiväyliä ja miten heidät saataisiin sidottua käyttämään verkkopalveluja. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten opiskelija-asiakkaat olivat nähneet ja kokeneet Verohallinnon sosiaalisessa mediassa. Työn toimeksiantaja oli Verohallinto, joka tulee hyödyntämään työn tuloksia kehittäessään verkkopalvelujaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua, palvelun laatua, palvelukokemusta, asiakasta, asiakastyytyväisyyttä sekä Verohallinnon tarjoamia verkkopalveluja henkilöasiakkaille.
Tutkimustulosten perusteella opiskelija-asiakkaat tiesivät ja käyttivät Verohallinnon perinteisiä verkkopalveluja hyvin, mutta uusimpien verkkopalvelujen tietoisuus oli vielä vähäistä. Ne opiskelija-asiakkaat, jotka käyttivät Verohallinnon verkkopalveluja, olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä tarjottuihin verkkopalveluihin.
Verkkopalvelujen käyttämättömyyteen oli pääosin syynä se, etteivät opiskelija-asiakkaat tienneet Verohallinnon tarjoamia verkkopalveluja tai ettei verkkopalvelulle ollut tarvetta. Opiskelija-asiakkaita saataisiin sidottua käyttämään enemmän verkkopalveluja yksinkertaistamalla palveluja sekä käytännönläheisen ohjeistuksen ja virkailijalta saatavan tuen avulla.
Verohallinto näkyi opiskelija-asiakkaiden sosiaalisessa mediassa kohtuullisesti, mutta tunnettavuutta ja näkyvyyttä olisi lisättävä. Jos Verohallinto haluaisi tavoittaa paremmin opiskelija-asiakkaita sosiaalisessa mediassa, opiskelija-asiakkaita olisi aktivoitava käyttämään nimenomaan Verohallinnon tarjoamia sosiaalisen median väyliä ja palveluja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin palvelua, palvelun laatua, palvelukokemusta, asiakasta, asiakastyytyväisyyttä sekä Verohallinnon tarjoamia verkkopalveluja henkilöasiakkaille.
Tutkimustulosten perusteella opiskelija-asiakkaat tiesivät ja käyttivät Verohallinnon perinteisiä verkkopalveluja hyvin, mutta uusimpien verkkopalvelujen tietoisuus oli vielä vähäistä. Ne opiskelija-asiakkaat, jotka käyttivät Verohallinnon verkkopalveluja, olivat kokonaisuudessaan tyytyväisiä tarjottuihin verkkopalveluihin.
Verkkopalvelujen käyttämättömyyteen oli pääosin syynä se, etteivät opiskelija-asiakkaat tienneet Verohallinnon tarjoamia verkkopalveluja tai ettei verkkopalvelulle ollut tarvetta. Opiskelija-asiakkaita saataisiin sidottua käyttämään enemmän verkkopalveluja yksinkertaistamalla palveluja sekä käytännönläheisen ohjeistuksen ja virkailijalta saatavan tuen avulla.
Verohallinto näkyi opiskelija-asiakkaiden sosiaalisessa mediassa kohtuullisesti, mutta tunnettavuutta ja näkyvyyttä olisi lisättävä. Jos Verohallinto haluaisi tavoittaa paremmin opiskelija-asiakkaita sosiaalisessa mediassa, opiskelija-asiakkaita olisi aktivoitava käyttämään nimenomaan Verohallinnon tarjoamia sosiaalisen median väyliä ja palveluja.