Tuotekortit kuntoon! : – Palvelun laadun kehittäminen Tanhuvaaran Urheiluopistolla
Tarhonen, Topi (2017)
Tarhonen, Topi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tavoitteena oli luoda Tanhuvaaran Urheiluopiston myynnin sekä koko organisaation käyttöön työkalu tukemaan myyntitilanteessa myyjän palvelun laatua. Tavoit-teena oli myös yhtenäistää palveluiden sisältöihin liittyvää tietoa organisaation eri sektoreiden välillä, jotta palveluita kyetään myymään sekä tuottamaan laadukkaasti. Opinnäytetyön toi-meksiantajana toimi Tanhuvaaran Urheiluopisto Savonlinnassa, jonka toiminta jakaantuu va-paan sivistystoiminnan kurssi- ja leiritoimintaan, ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen sekä maksulliseen palvelutoimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka viitekehyksenä toimivat palvelun laatu, fasilitointi sekä palveluiden myyntiin liittyvät tekijät Tanhuvaaran Urheiluopistolla. Syksyn 2016 ja alkuvuoden 2017 aikana kerättiin tietoa myynnin sekä ohjaus- ja opetussektorin näkökul-mista työkalun rakenteeseen, työkalun sisälle tuleviin tuotekortteihin sekä hyödynnettävyyteen liittyen, joiden perusteella lopullinen työkalu koottiin.
Kehittämistyön tuloksena valmistui maaliskuussa 2017 sähköinen työkalu Tanhuvaaran Urhei-luopiston työntekijöiden käyttöön. Työkalussa on lueteltu kaikki Tanhuvaaran Urheiluopiston aikuisliikuntamenuun sisältyvät palvelut ja niiden erityisehdot. Työkalun sisälle luotiin myös Tanhuvaaran Urheiluopiston käyttöön soveltuva malli tuotekorteista, joiden perusteella myyjät kykenevät vastamaan asiakkaiden esittämiin kysymyksiin palveluista nopeasti ja vaivatto-masti. Tuotekortteja määritettiin palveluista yhteensä 78 kappaletta ja ne ovat kaikkien Tanhu-vaaran työntekijöiden hyödynnettävissä.
Kehitystyön tuloksia käsiteltiin työkalun käyttöönottokoulutuksessa Tanhuvaaran Urheiluopis-tolla. Tilaisuudessa esiteltiin työkalun hyödyntämistä konkreettisessa myyntitilanteessa, arvioi-tiin työkalun ominaisuuksia sekä pohdittiin mahdollisia lisäkehityskohteita. Myyjät näkivät työ-kalun tuomat hyödyt heidän omia työtehtäviä kohtaan, ja opetus- ja ohjaussektori totesivat työkalun toimivan tiedonsiirron linkkinä eri sektoreiden välillä. Työkalusta onnistuttiin luomaan käytännöllinen apuväline helpottamaan myyjien arkea, vähentämään päällekkäistä työtä, pa-rantamaan asiakkaan kokeman palvelun laatua sekä yhtenäistämään Tanhuvaarassa tarjot-tavien palveluiden sisältöjä.
Seuraava kehittämistehtävä Tanhuvaaran Urheiluopistolla voisi liittyä työkalun asiakasversion kehitykseen. Työkalu voisi tulla näkyviin Tanhuvaaran Urheiluopiston nettisivuille, josta asiak-kaat voisivat itsenäisesti perehtyä palveluihin tarkemmin, ennen yhteydenottoa myyntihenki-löön. Nyt kun työkalusta on olemassa valmis malli, niin sitä voitaisiin hyödyntää samalla peri-aatteella myös Tanhuvaaran Urheiluopiston lastenliikuntamenuun, jolloin palveluihin liittyvät tiedot saataisiin myös siltä osa-alueelta kuntoon.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka viitekehyksenä toimivat palvelun laatu, fasilitointi sekä palveluiden myyntiin liittyvät tekijät Tanhuvaaran Urheiluopistolla. Syksyn 2016 ja alkuvuoden 2017 aikana kerättiin tietoa myynnin sekä ohjaus- ja opetussektorin näkökul-mista työkalun rakenteeseen, työkalun sisälle tuleviin tuotekortteihin sekä hyödynnettävyyteen liittyen, joiden perusteella lopullinen työkalu koottiin.
Kehittämistyön tuloksena valmistui maaliskuussa 2017 sähköinen työkalu Tanhuvaaran Urhei-luopiston työntekijöiden käyttöön. Työkalussa on lueteltu kaikki Tanhuvaaran Urheiluopiston aikuisliikuntamenuun sisältyvät palvelut ja niiden erityisehdot. Työkalun sisälle luotiin myös Tanhuvaaran Urheiluopiston käyttöön soveltuva malli tuotekorteista, joiden perusteella myyjät kykenevät vastamaan asiakkaiden esittämiin kysymyksiin palveluista nopeasti ja vaivatto-masti. Tuotekortteja määritettiin palveluista yhteensä 78 kappaletta ja ne ovat kaikkien Tanhu-vaaran työntekijöiden hyödynnettävissä.
Kehitystyön tuloksia käsiteltiin työkalun käyttöönottokoulutuksessa Tanhuvaaran Urheiluopis-tolla. Tilaisuudessa esiteltiin työkalun hyödyntämistä konkreettisessa myyntitilanteessa, arvioi-tiin työkalun ominaisuuksia sekä pohdittiin mahdollisia lisäkehityskohteita. Myyjät näkivät työ-kalun tuomat hyödyt heidän omia työtehtäviä kohtaan, ja opetus- ja ohjaussektori totesivat työkalun toimivan tiedonsiirron linkkinä eri sektoreiden välillä. Työkalusta onnistuttiin luomaan käytännöllinen apuväline helpottamaan myyjien arkea, vähentämään päällekkäistä työtä, pa-rantamaan asiakkaan kokeman palvelun laatua sekä yhtenäistämään Tanhuvaarassa tarjot-tavien palveluiden sisältöjä.
Seuraava kehittämistehtävä Tanhuvaaran Urheiluopistolla voisi liittyä työkalun asiakasversion kehitykseen. Työkalu voisi tulla näkyviin Tanhuvaaran Urheiluopiston nettisivuille, josta asiak-kaat voisivat itsenäisesti perehtyä palveluihin tarkemmin, ennen yhteydenottoa myyntihenki-löön. Nyt kun työkalusta on olemassa valmis malli, niin sitä voitaisiin hyödyntää samalla peri-aatteella myös Tanhuvaaran Urheiluopiston lastenliikuntamenuun, jolloin palveluihin liittyvät tiedot saataisiin myös siltä osa-alueelta kuntoon.