Ohjeita haavanhoitotuotteiden valintaan - itseopiskelumateriaali hoitotyön opiskelijoille
Suominen, Satu; Pousi, Ninnu (2017)
Suominen, Satu
Pousi, Ninnu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704205011
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa innovatiivinen, kattava ja tiivis itseopiskelumateriaali haavanhoitotuotteista Saimaan ammattikorkeakoulun kirurgisen hoitotyön perusjakson opetuskäyttöön. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden mahdollisuuksia oppia haavanhoitotuotteiden valin-nan perusteista itseopiskelumateriaalin avulla.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä käyttäen ja sen tuotoksena tehtiin itseopiskelumateriaali haavanhoitotuotteista. Aloitusvaiheessa kerättiin tietoa aiheesta ja selvitettiin opinnäytetyön tarvetta. Suunnitteluvaiheessa ideoitiin ja tuotettiin itseopiskelumateriaali. Toteutusvaiheessa sairaanhoitajaopiskelijat käyttivät itseopiskelumateriaalia osana kirurgisen hoitotyön opintojaan. Webropol-kysely itseopiskelumateriaalin tarpeellisuudesta suoritettiin maaliskuussa 2017 Saimaan ammattikorkeakoululla. Ky-selyn vastaukset analysoitiin teema-analyysillä. Arviointivaiheessa itseopiskelumateriaalin laatua ja tarpeellisuutta arvioitiin kyselyn vastausten pohjalta.
Itseopiskelumateriaali tehtiin PowerPoint-muodossa, koska sen koettiin olevan paras ja informatiivisin muoto tähän tuotokseen. Itseopiskelumateriaalissa käytettiin innovatiivisesti värejä haavanhoitotuotteiden ryhmittelemisen apuna. Haavanhoitotuotteiden kuvat otettiin itse ja niistä tehtiin myös oppimista tukevia, havainnollistavia ja liikkuvia GIF-kuvia. Tuloksista tuli ilmi, että itseopiskelumateriaali oli tarpeellinen kirurgisen hoitotyön perusjaksolla. Kyselyyn vastanneet opiskelijat toivoivat luennoilla olevan enemmän tietoa erilaisista haavoista ja haavanhoitotuotteista.
Jatkotutkimusaiheena olisi aiheellista tuottaa itseopiskelumateriaalia erilaisista haavatyypeistä ja niiden hoitamisesta muulla tavoin kuin haavanhoitotuotteiden näkökulmasta. Toisena aiheena olisi tärkeää tutkia sairaanhoitajaopiskelijoiden itsearviointia haavanhoidon osaamisalueissa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmiä käyttäen ja sen tuotoksena tehtiin itseopiskelumateriaali haavanhoitotuotteista. Aloitusvaiheessa kerättiin tietoa aiheesta ja selvitettiin opinnäytetyön tarvetta. Suunnitteluvaiheessa ideoitiin ja tuotettiin itseopiskelumateriaali. Toteutusvaiheessa sairaanhoitajaopiskelijat käyttivät itseopiskelumateriaalia osana kirurgisen hoitotyön opintojaan. Webropol-kysely itseopiskelumateriaalin tarpeellisuudesta suoritettiin maaliskuussa 2017 Saimaan ammattikorkeakoululla. Ky-selyn vastaukset analysoitiin teema-analyysillä. Arviointivaiheessa itseopiskelumateriaalin laatua ja tarpeellisuutta arvioitiin kyselyn vastausten pohjalta.
Itseopiskelumateriaali tehtiin PowerPoint-muodossa, koska sen koettiin olevan paras ja informatiivisin muoto tähän tuotokseen. Itseopiskelumateriaalissa käytettiin innovatiivisesti värejä haavanhoitotuotteiden ryhmittelemisen apuna. Haavanhoitotuotteiden kuvat otettiin itse ja niistä tehtiin myös oppimista tukevia, havainnollistavia ja liikkuvia GIF-kuvia. Tuloksista tuli ilmi, että itseopiskelumateriaali oli tarpeellinen kirurgisen hoitotyön perusjaksolla. Kyselyyn vastanneet opiskelijat toivoivat luennoilla olevan enemmän tietoa erilaisista haavoista ja haavanhoitotuotteista.
Jatkotutkimusaiheena olisi aiheellista tuottaa itseopiskelumateriaalia erilaisista haavatyypeistä ja niiden hoitamisesta muulla tavoin kuin haavanhoitotuotteiden näkökulmasta. Toisena aiheena olisi tärkeää tutkia sairaanhoitajaopiskelijoiden itsearviointia haavanhoidon osaamisalueissa.