Reisjärvi-lehden lukijatyytyväisyys
Suontakanen, Heli (2010)
Suontakanen, Heli
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136392
Tiivistelmä
Paikallislehdet ovat pärjänneet hyvin eri medioiden välisessä kilpailussa ja lehtien levikit ovat säilyneet lähes ennallaan. Paikallislehti tavoittaa lukijansa. Lukijoiden mielipiteillä on tärkeä merkitys lehden menestymiselle. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Reisjärvi-lehti Oy, joka julkaisee viikoittain ilmestyvää paikallislehteä.
Tutkin lehtimaailmaa lukijan näkökulmasta, joten opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lukijoiden käsityksiä ja mielikuvia Reisjärvi-lehdestä sekä heidän lukutottumuksiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukijoiden tyytyväisyyttä lehden sisältöön ja ulkoasuun. Lehdelle ei ole
aikaisemmin tehty vastaavaa tutkimusta.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu asiakastyytyväisyyttä eli tässä tapauksessa lukijatyytyväisyyttä, asiakkuutta ja paikallislehteä koskevasta kirjallisuudesta. Lisäksi tarkastelen mielikuvamarkkinointia.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kirjekyselyllä marras-joulukuussa 2009. Otos oli 300 Reisjärvi-lehden tilaajaa, jotka poimittiin systemaattisella otannalla tilaajarekisteristä. Kyselyyn vastasi 144 tilaajaa, jolloin vastausprosentti oli 48.
Lukijatutkimuksen tulosten mukaan Reisjärvi-lehden lukijat ovat pääosin tyytyväisiä lehteen. Vastaajat antoivat sille keskimäärin kouluarvosanan 7,9. Tyypillisesti lehdestä luetaan lähes kaikki jutut ja lehden pariin palataan usean kerran. Kirkollisten asioiden tietolähteenä paikallislehti on vahva. Henkilöhaastattelut ovat pidetyimpiä juttuja lehdessä.
Tehty tutkimus osoitti, että Reisjärvi-lehti on tarpeellinen lukijoilleen. Tämä kävi ilmi sekä Reisjärvellä että muualla asuvien vastauksista.
Tutkin lehtimaailmaa lukijan näkökulmasta, joten opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lukijoiden käsityksiä ja mielikuvia Reisjärvi-lehdestä sekä heidän lukutottumuksiaan. Lisäksi tarkasteltiin lukijoiden tyytyväisyyttä lehden sisältöön ja ulkoasuun. Lehdelle ei ole
aikaisemmin tehty vastaavaa tutkimusta.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu asiakastyytyväisyyttä eli tässä tapauksessa lukijatyytyväisyyttä, asiakkuutta ja paikallislehteä koskevasta kirjallisuudesta. Lisäksi tarkastelen mielikuvamarkkinointia.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin kirjekyselyllä marras-joulukuussa 2009. Otos oli 300 Reisjärvi-lehden tilaajaa, jotka poimittiin systemaattisella otannalla tilaajarekisteristä. Kyselyyn vastasi 144 tilaajaa, jolloin vastausprosentti oli 48.
Lukijatutkimuksen tulosten mukaan Reisjärvi-lehden lukijat ovat pääosin tyytyväisiä lehteen. Vastaajat antoivat sille keskimäärin kouluarvosanan 7,9. Tyypillisesti lehdestä luetaan lähes kaikki jutut ja lehden pariin palataan usean kerran. Kirkollisten asioiden tietolähteenä paikallislehti on vahva. Henkilöhaastattelut ovat pidetyimpiä juttuja lehdessä.
Tehty tutkimus osoitti, että Reisjärvi-lehti on tarpeellinen lukijoilleen. Tämä kävi ilmi sekä Reisjärvellä että muualla asuvien vastauksista.