Passion vallassa ja perinteen vankina : Argentiinalaisen tangon esityksen rakentamiseen liittyvät opetus- ja koreografiset menetelmät
Laurén, Maria (2017)
Laurén, Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704194968
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin taiteellista ja pedagogista projektia, joka toteutui keväällä 2015. Tein argentiinalaisen tangon oppilaitteni kanssa tanssiesityksen HelaTango-festivaalille. Teimme tangokoreografian Osvaldo Pugliesen kappaleeseen ”Recuerdo” ja tanssiohjelman festivaalin päätöskonserttiin. Koreografian rakentamisessa käytimme yhteistoiminnallisia menetelmiä ja koreografi Gonzalo Orihuelan menetelmiä. Gonzalo Orihuela on moderni tangokoreografi.
Halusin selvittää minkälaisia koreografisia mahdollisuuksia yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät tuovat ja minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita koreografi ja opettaja kohtaa rakentaessaan koreografiaa harrastajatanssijoiden kanssa. Tutkin myös näiden tekijöiden vaikutusta esityksen tyyliin. Lähtöoletuksena oli, että harrastajatanssijoiden kanssa näillä metodeilla tuloksena olisi moderni tangokoreografia.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja metodini etnografinen. Aineistona ovat videotallenteet esityksistä, videotallenteita harjoituksista, omat kirjalliset muistiinpanoni, harjoitusaikataulu ja -suunnitelma, ja ohjaajien ja ryhmän kommentit harjoituksiin liittyen.
Opetuskäyttöä varten kerron argentiinalaisen tangon historiasta ja näyttämötangon eri tyyleistä. Kuvaan myös omaa taiteellista ja pedagogista prosessiani opettajana ja koreografina.
Valmiissa koreografiassa on nähtävillä sekä yhteistoiminnallisuus että Gonzalo Orihuelan menetelmien käyttö. Esityksen tyyli on perinteinen showtango, joten nämä menetelmät ja esiintyjien kokemattomuus eivät ohjanneet tanssia modernin näyttämötangon suuntaan. Tähän vaikutti se että menetelmät olivat uusia koko ryhmälle ja niitä ei harjoiteltu ja käytetty systemaattisesti. Myös aika oli rajallinen, ja harrastajatanssijat tarvitsivat koreografisen materiaalin tuottamiseen ja harjoitteluun runsaasti aikaa. Koreografia tehtiin musiikkilähtöisesti, eikä sille valittu erityistä teemaa. Oppilaani halusivat oppia perinteistä showtangoa, ja tämä näkyy koreografiassa.
Menetelmien käyttöä on tarkoitus jatkaa. Yhteistoiminnallisten menetelmien käyttöä on toteutettava suunnitelmallisemmin ja siihen on varattava aikaa. Myös teeman käyttöä on tarkoitus kokeilla.
Halusin selvittää minkälaisia koreografisia mahdollisuuksia yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät tuovat ja minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita koreografi ja opettaja kohtaa rakentaessaan koreografiaa harrastajatanssijoiden kanssa. Tutkin myös näiden tekijöiden vaikutusta esityksen tyyliin. Lähtöoletuksena oli, että harrastajatanssijoiden kanssa näillä metodeilla tuloksena olisi moderni tangokoreografia.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus ja metodini etnografinen. Aineistona ovat videotallenteet esityksistä, videotallenteita harjoituksista, omat kirjalliset muistiinpanoni, harjoitusaikataulu ja -suunnitelma, ja ohjaajien ja ryhmän kommentit harjoituksiin liittyen.
Opetuskäyttöä varten kerron argentiinalaisen tangon historiasta ja näyttämötangon eri tyyleistä. Kuvaan myös omaa taiteellista ja pedagogista prosessiani opettajana ja koreografina.
Valmiissa koreografiassa on nähtävillä sekä yhteistoiminnallisuus että Gonzalo Orihuelan menetelmien käyttö. Esityksen tyyli on perinteinen showtango, joten nämä menetelmät ja esiintyjien kokemattomuus eivät ohjanneet tanssia modernin näyttämötangon suuntaan. Tähän vaikutti se että menetelmät olivat uusia koko ryhmälle ja niitä ei harjoiteltu ja käytetty systemaattisesti. Myös aika oli rajallinen, ja harrastajatanssijat tarvitsivat koreografisen materiaalin tuottamiseen ja harjoitteluun runsaasti aikaa. Koreografia tehtiin musiikkilähtöisesti, eikä sille valittu erityistä teemaa. Oppilaani halusivat oppia perinteistä showtangoa, ja tämä näkyy koreografiassa.
Menetelmien käyttöä on tarkoitus jatkaa. Yhteistoiminnallisten menetelmien käyttöä on toteutettava suunnitelmallisemmin ja siihen on varattava aikaa. Myös teeman käyttöä on tarkoitus kokeilla.