Automaatioaseman toiminnan parantaminen
Piesanen, Markus (2010)
Piesanen, Markus
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126371
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni Kotkan Mussalossa sijaitsevalla kalkkiasemalla. Jo aikaisemmin rakennettu automaatioasema oli melko hankalasti ylläpidettävissä huollon osalta. Keskityn opinnäytetyössäni nimenomaan aseman ylläpidon helpottamiseen sekä kehittämiseen.
Kalkkiasema on viiteen eri kerrokseen rakennettu laitos, jonka runkona on teräspalkkia ja kävelytasoina metalliritilät. Tarkoituksena on murskata kalkkikiveä, joka tulee laivalla satamaan ja siitä edelleen kuljettimia pitkin varastohalleihin. Kalkkikivi on raekooltaan 10–130 millimetriä saapuessaan. Kyseessä on tarkemmin ottaen sammuttamaton kalkki.
Asema toimii käytännössä niin, että kalkkikivi nostetaan kauhakuormaajalla syöttimeen, joka kuljettaa sen ensimmäiselle elevaattorille. Tämän jälkeen kuljetinhihna vie kalkkikivet seulan läpi, pienemmät menevät suoraan läpi ja isommat sihdataan murskaimeen, joka murskaa ne hyvin hienoksi kalkiksi. Raekoko on isoimmillaan 10 millimetrin luokkaa tässä kohtaa. Murskattu kalkki kulkee kuljetinhihnaa pitkin viimeiselle elevaattorille, joka nostaa sen erittäin korkealle ja edelleen kahteen suureen siiloon. Tästä eteenpäin kalkki lastataan asiakkaan kuorma-säiliöautoihin siilojen pohjassa olevien syöttimien avulla
Tämän prosessin aikana syntyy kuljettimilta tippuvan kalkkiaineksen johdosta välillä aikamoinen siivo asemalle. Pöly, joka syntyy niin laivaa halliin purettaessa (ihmisen läsnäolo hallissa tällöin kielletty) tai asemaa käytettäessä, kuormittaa niin yleistä puhtautta kuin aseman huollettavuuttakin. Myös sähkömoottoreiden jäähdytysrivat kuljettimissa tukkeutuvat jatkuvasti.
Aseman puhdistamisessa käytettävät työkalut olivat lapio ja lumikola, jotka eivät oikein vakuuttaneet työn määrään nähden. Avuksi päätettiin ottaa aseman pölynpoistoyksikön moottorista saatava imuteho ja rakentaa itse tyhjentyvä säiliö, jotta siivottava aines kulkee kerralla oikeaan paikkaan mahdollisimman vaivatta. Järjestelmä osoittautui erittäin kehityskelpoiseksi hienon pölyn keräämisen osalta.
Kalkkiasema on viiteen eri kerrokseen rakennettu laitos, jonka runkona on teräspalkkia ja kävelytasoina metalliritilät. Tarkoituksena on murskata kalkkikiveä, joka tulee laivalla satamaan ja siitä edelleen kuljettimia pitkin varastohalleihin. Kalkkikivi on raekooltaan 10–130 millimetriä saapuessaan. Kyseessä on tarkemmin ottaen sammuttamaton kalkki.
Asema toimii käytännössä niin, että kalkkikivi nostetaan kauhakuormaajalla syöttimeen, joka kuljettaa sen ensimmäiselle elevaattorille. Tämän jälkeen kuljetinhihna vie kalkkikivet seulan läpi, pienemmät menevät suoraan läpi ja isommat sihdataan murskaimeen, joka murskaa ne hyvin hienoksi kalkiksi. Raekoko on isoimmillaan 10 millimetrin luokkaa tässä kohtaa. Murskattu kalkki kulkee kuljetinhihnaa pitkin viimeiselle elevaattorille, joka nostaa sen erittäin korkealle ja edelleen kahteen suureen siiloon. Tästä eteenpäin kalkki lastataan asiakkaan kuorma-säiliöautoihin siilojen pohjassa olevien syöttimien avulla
Tämän prosessin aikana syntyy kuljettimilta tippuvan kalkkiaineksen johdosta välillä aikamoinen siivo asemalle. Pöly, joka syntyy niin laivaa halliin purettaessa (ihmisen läsnäolo hallissa tällöin kielletty) tai asemaa käytettäessä, kuormittaa niin yleistä puhtautta kuin aseman huollettavuuttakin. Myös sähkömoottoreiden jäähdytysrivat kuljettimissa tukkeutuvat jatkuvasti.
Aseman puhdistamisessa käytettävät työkalut olivat lapio ja lumikola, jotka eivät oikein vakuuttaneet työn määrään nähden. Avuksi päätettiin ottaa aseman pölynpoistoyksikön moottorista saatava imuteho ja rakentaa itse tyhjentyvä säiliö, jotta siivottava aines kulkee kerralla oikeaan paikkaan mahdollisimman vaivatta. Järjestelmä osoittautui erittäin kehityskelpoiseksi hienon pölyn keräämisen osalta.