Mallitoimisto FaceMakerin ja Tanssiryhmä Tigersin välinen sisäinen markkinointi
Kujala, Hanna (2010)
Kujala, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004096298
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli Mallitoimisto FaceMakerin ja Tanssiryhmä Tigersin välistä sisäistä markkinointia. Tavoitteena oli tutkia, mitä hyvää ja mitä parannettavaa näiden kahden osapuolen välisessä sisäisessä markkinoinnissa on kouluttamisen, tiedottamisen, kannustamisen ja yhteishengen osalta tarkasteltuna, sekä hyödyntää saatuja tut-kimustuloksia yritystoiminnan parantamiseksi. Osatavoitteena oli myös laajentaa yrittäjän yleistä tietämystä sisäisestä markkinoinnista ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena, jonka avulla pyrittiin selvittämään sen hetkinen tyytyväisyys sisäiseen markkinointiin sekä mahdolliset kohennusta kaipaavat osa-alueet. Haastattelututkimukseen haastateltiin strukturoidun haastattelulo-makkeen avulla yrittäjää sekä kolmea tanssijaa, jotka valittiin harkitulla otannalla. Harkitun otannan käyttäminen varmisti sen, että haastateltavat olivat eri-ikäisiä ja tulleet ryhmään eri ajankohtina, jolloin myös heidän kokemuksensa eroavat toisistaan mahdollisimman paljon. Haastattelun lisäksi työssä toteutettiin myös omiin kokemuk-siin ja tietoihin pohjautuvaa kirjoituspöytätutkimusta.
Haastattelututkimuksen vastaukset olivat monipuolisia ja kattavia. Tutkimustuloksista kävikin ilmi, että jokaiselta sisäisen markkinoinnin osa-alueelta löytyi jo ennestään paljon hyvää, mutta myös parannettavaa. Yhdeksi vahvimmista sisäisen markkinoinnin osa-alueista nousi tulosten perusteella yhteishenki, heikoimmiksi jäivät tiedottaminen ja kannustaminen. Otannan suppeuden vuoksi tutkimustulokset ovat valitettavasti vain suuntaa antavia. Jotta tuloksia voitaisiin suoraan hyödyntää sisäisen markkinoinnin parantamisessa, pitäisi aiheesta toteuttaa jatkotutkimus.
Työn tuloksena yrittäjä sai kattavaa tietoa sisäisestä markkinoinnista osana yrityksen toimintaa. Suuntaa antavien tutkimustulosten sekä niiden pohjalta rakennettujen kehitysehdotusten avulla yritys voi halutessaan pyrkiä parantamaan sisäistä markkinointiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelututkimuksena, jonka avulla pyrittiin selvittämään sen hetkinen tyytyväisyys sisäiseen markkinointiin sekä mahdolliset kohennusta kaipaavat osa-alueet. Haastattelututkimukseen haastateltiin strukturoidun haastattelulo-makkeen avulla yrittäjää sekä kolmea tanssijaa, jotka valittiin harkitulla otannalla. Harkitun otannan käyttäminen varmisti sen, että haastateltavat olivat eri-ikäisiä ja tulleet ryhmään eri ajankohtina, jolloin myös heidän kokemuksensa eroavat toisistaan mahdollisimman paljon. Haastattelun lisäksi työssä toteutettiin myös omiin kokemuk-siin ja tietoihin pohjautuvaa kirjoituspöytätutkimusta.
Haastattelututkimuksen vastaukset olivat monipuolisia ja kattavia. Tutkimustuloksista kävikin ilmi, että jokaiselta sisäisen markkinoinnin osa-alueelta löytyi jo ennestään paljon hyvää, mutta myös parannettavaa. Yhdeksi vahvimmista sisäisen markkinoinnin osa-alueista nousi tulosten perusteella yhteishenki, heikoimmiksi jäivät tiedottaminen ja kannustaminen. Otannan suppeuden vuoksi tutkimustulokset ovat valitettavasti vain suuntaa antavia. Jotta tuloksia voitaisiin suoraan hyödyntää sisäisen markkinoinnin parantamisessa, pitäisi aiheesta toteuttaa jatkotutkimus.
Työn tuloksena yrittäjä sai kattavaa tietoa sisäisestä markkinoinnista osana yrityksen toimintaa. Suuntaa antavien tutkimustulosten sekä niiden pohjalta rakennettujen kehitysehdotusten avulla yritys voi halutessaan pyrkiä parantamaan sisäistä markkinointiaan.