Työhyvinvoinnin etäjohtaminen : esimiesten näkemyksiä Kansaneläkelaitoksen Keskisessä asiakaspalveluyksikössä ja vakuutuspiirissä
Martikainen, Annukka (2017)
Martikainen, Annukka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074436
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää esimiesten näkemyksiä työhyvinvoinnin etäjohtamisesta. Tutkimuksella haluttiin selvittää, kuinka esimiehet kokevat työhyvinvoinnin etäjohtamisen ja mitä hyvä työhyvinvoinnin etäjohtaminen on. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat työhyvinvoinnin etäjohtamisen keskeiset elementit ja kuinka työhyvinvoinnin etäjohtamista tulisi kehittää. Tutkimuksen kohteena olivat Kansaneläkelaitoksen, Kelan, Keskisen asiakaspalveluyksikön ja vakuutuspiirin esimiehet. Kelan Keskinen asiakaspalveluyksikkö ja vakuutuspiiri käsittävät maantieteellisesti Etelä-Pohjanmaan, Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen maakunnat.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Keskisen asiakaspalveluyksikön ja vakuutuspiirin ryhmäpäälliköt ja tiimipäälliköt osallistuivat tutkimukseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Digium-kyselylomakkeella yhteistyössä Kelan tutkimusosaston kanssa. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tutkimuksen perusteella esimiesten kokemukset työhyvinvoinnin etäjohtamisesta ovat moninaiset. Etäjohtamisen ja etätyön koetaan kasvattavan työhyvinvointia, mutta samalla työhyvinvoinnin etäjohtamisen toteuttaminen koetaan osittain haasteelliseksi. Tietotekniikalla ja työvälineillä mahdollistettu etäjohtaminen koetaan normaaliksi osaksi esimiestyötä. Kuitenkin työntekijöiden tunteminen, tiimiytyminen, tasaarvoisuus ja ajan antaminen koetaan ongelmalliseksi. Esimiesten työjärjestelyt ja ajan käyttäminen työhyvinvoinnin etäjohtamiseen koetaan rajalliseksi.
Työhyvinvoinnin etäjohtamisen keskeiset elementit ovat luottamus, läsnäolo, tavoitettavuus, viestintä ja avoimuus. Elementtejä yhdistää palaute, sen antaminen ja vastaanottaminen. Hyvä työhyvinvoinnin etäjohtaminen pitää sisällään keskeisten elementtien kautta laadukkaat vuorovaikutustavat, läpinäkyvät toimintamallit, strategian tunnistamisen ja toteuttamisen yhteistyössä koko organisaation kanssa, arvostuksen, huolenpidon ja jatkuvan kehityksen.
Tutkimustulosten perusteella työhyvinvoinnin etäjohtamista tulee kehittää niin, että esimiehillä on enemmän aikaa johtaa työhyvinvointia etäältä. Työjärjestelyillä ja ajan antamisella työhyvinvoinnin etäjohtamiseen keskeiset elementit toteutuvat entistä paremmin. Palautteen antamiseen tulee kannustaa ja sen antamismahdollisuuksia tulee kehittää. Esimiehille annettava tuki mahdollistaa työhyvinvoinnin etäjohtamisen kehittymisen ja onnistumisen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Keskisen asiakaspalveluyksikön ja vakuutuspiirin ryhmäpäälliköt ja tiimipäälliköt osallistuivat tutkimukseen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Digium-kyselylomakkeella yhteistyössä Kelan tutkimusosaston kanssa. Aineisto analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tutkimuksen perusteella esimiesten kokemukset työhyvinvoinnin etäjohtamisesta ovat moninaiset. Etäjohtamisen ja etätyön koetaan kasvattavan työhyvinvointia, mutta samalla työhyvinvoinnin etäjohtamisen toteuttaminen koetaan osittain haasteelliseksi. Tietotekniikalla ja työvälineillä mahdollistettu etäjohtaminen koetaan normaaliksi osaksi esimiestyötä. Kuitenkin työntekijöiden tunteminen, tiimiytyminen, tasaarvoisuus ja ajan antaminen koetaan ongelmalliseksi. Esimiesten työjärjestelyt ja ajan käyttäminen työhyvinvoinnin etäjohtamiseen koetaan rajalliseksi.
Työhyvinvoinnin etäjohtamisen keskeiset elementit ovat luottamus, läsnäolo, tavoitettavuus, viestintä ja avoimuus. Elementtejä yhdistää palaute, sen antaminen ja vastaanottaminen. Hyvä työhyvinvoinnin etäjohtaminen pitää sisällään keskeisten elementtien kautta laadukkaat vuorovaikutustavat, läpinäkyvät toimintamallit, strategian tunnistamisen ja toteuttamisen yhteistyössä koko organisaation kanssa, arvostuksen, huolenpidon ja jatkuvan kehityksen.
Tutkimustulosten perusteella työhyvinvoinnin etäjohtamista tulee kehittää niin, että esimiehillä on enemmän aikaa johtaa työhyvinvointia etäältä. Työjärjestelyillä ja ajan antamisella työhyvinvoinnin etäjohtamiseen keskeiset elementit toteutuvat entistä paremmin. Palautteen antamiseen tulee kannustaa ja sen antamismahdollisuuksia tulee kehittää. Esimiehille annettava tuki mahdollistaa työhyvinvoinnin etäjohtamisen kehittymisen ja onnistumisen.