Asiakkaan odotukset palotarkastusprosessilta
Karvinen, Samuli (2017)
Karvinen, Samuli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704034092
Tiivistelmä
Pelastuslaitoksilla on lakisääteinen velvollisuus suorittaa alueellaan valvontatehtäviä, joista yksi on palotarkastus. Tämän työn tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä ihmiset ovat palotarkastuksista ja kuinka niitä voitaisiin heidän mukaan kehittää. Työn tilaajana oli Pohjois-Karjalan pelastuslaitos ja työ tehtiin kokonaisuudessaan Pohjois-Karjalan alueelta. Palotarkastusten tulisi olla asiakaslähtöisiä tarkastus- ja valistustapahtumia, joista on hyötyä puolin ja toisin. Päästäkseen palotarkastusprosessin yhteydessä parhaaseen mahdolliseen asiakaslähtöisyyteen, palotarkastajan tulee tietää, mitä asiakas tarkastukselta odottaa.
Asiakkaisen odotuksia palotarkastusprosessista lähdettiin selvittämään kyselytutkimuksella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joita palautui täytettynä 49 kappaletta. Kysymykset olivat lähinnä avoimia kysymyksiä palotarkastukseen liittyen. Palautuneet kyselylomakkeet käytiin kohta kohdalta läpi ja niistä etsittiin mielipiteitä ja ajatuksia, jotka ovat tärkeitä palotarkastuksen asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi.
Kyselyiden perusteella voi todeta, että Pohjois-Karjalassa tehtäviin palotarkastuksiin ollaan nykyisellään tyytyväisiä. Asiakkaat odottavat palotarkastuksilta opastusta ja informaatiota turvallisuusasioita kohtaan. Palotarkastuksia tulisikin jatkossa kehittää yhä neuvovampaan ja asiakasta kokonaisvaltaisesti palvelevaan suuntaan, josta jää asiakkaalle omatoiminen kiinnostus ja osaaminen turvallisuusasioiden kehittämiseen. Jo nyt ihmiset ovat huomanneet palotarkastuksen muuttuneen enemmän neuvovaan suuntaan pelkän kohteen tarkastuksen sijaan, mitä pidetään hyvänä asiana. Asuinrakennusten valvonnan osalta ihmiset pitävät tämän tutkimuksen perusteella enemmän palotarkastajan tekemästä palotarkastuksesta kuin itse tehdystä omavalvontatarkastuksesta. Myös palotarkastusten tarkastusväli on sellainen asia, joka nousi esille vastauksissa. Vuosittaisia tarkastuksia pidettiin toisinaan turhina, jos muutoksia rakennuksessa ei ole tarkastusten välillä ollut.
Asiakkaisen odotuksia palotarkastusprosessista lähdettiin selvittämään kyselytutkimuksella. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joita palautui täytettynä 49 kappaletta. Kysymykset olivat lähinnä avoimia kysymyksiä palotarkastukseen liittyen. Palautuneet kyselylomakkeet käytiin kohta kohdalta läpi ja niistä etsittiin mielipiteitä ja ajatuksia, jotka ovat tärkeitä palotarkastuksen asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi.
Kyselyiden perusteella voi todeta, että Pohjois-Karjalassa tehtäviin palotarkastuksiin ollaan nykyisellään tyytyväisiä. Asiakkaat odottavat palotarkastuksilta opastusta ja informaatiota turvallisuusasioita kohtaan. Palotarkastuksia tulisikin jatkossa kehittää yhä neuvovampaan ja asiakasta kokonaisvaltaisesti palvelevaan suuntaan, josta jää asiakkaalle omatoiminen kiinnostus ja osaaminen turvallisuusasioiden kehittämiseen. Jo nyt ihmiset ovat huomanneet palotarkastuksen muuttuneen enemmän neuvovaan suuntaan pelkän kohteen tarkastuksen sijaan, mitä pidetään hyvänä asiana. Asuinrakennusten valvonnan osalta ihmiset pitävät tämän tutkimuksen perusteella enemmän palotarkastajan tekemästä palotarkastuksesta kuin itse tehdystä omavalvontatarkastuksesta. Myös palotarkastusten tarkastusväli on sellainen asia, joka nousi esille vastauksissa. Vuosittaisia tarkastuksia pidettiin toisinaan turhina, jos muutoksia rakennuksessa ei ole tarkastusten välillä ollut.