Naisvoittoisten yksityis- ja pienyritysten verkostoitumisen edistäminen
Lehtovuori, Sanna (2017)
Lehtovuori, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303937
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin suomalaisten yrittäjien tottumuksia ja kokemuksia verkostoitumisesta. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Lahden ammattikorkeakoulu sekä Lahden ja Hämeen ammattikorkeakoulujen toteuttama sosiaalisiin verkostoihin perustuva Virtaa, voimaa ja verkostoja naisyrittäjyyteen -hanke. Lähtökohtana oli laatia kysely, jossa haluttiin selvittää, kuinka tarpeellisena suomalaiset yrittäjät kokisivat Internetissä toimivan verkostoitumispalvelun. Vastausten pohjalta saataisiin kehitettyä Lahden ammattikorkeakoulun kehittämästä verkostoitumispalvelu Katalyytista mahdollisimman hyvin käyttäjille soveltuva palvelu. Katalyytin oleellisena kohderyhmänä on yksityis- ja pienyrittäjät sekä etenkin naisyrittäjät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin yrittäjyyden määrittämisestä suomalaisiin yrittäjiin sekä eroihin nais- ja miesyrittäjien välillä. Yrittäjien keskinäisen verkostoitumisen hyötyjä ja eri tapoja verkostoitua selvennettiin. Tässä osuudessa kerrottiin myös erilaisista toimijoista, joiden kanssa yrittäjä on usein yhteistyössä. Viimeisimpänä listattiin jo olemassa olevia Internetissä toimivia sivustoja apuna yrittäjien verkostoitumiseen.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kyselynä, sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kysely lähetettiin sähköisesti satunnaisotannalla valituille suomalaisille yrittäjille alaa tai paikkakuntaa rajaamatta. Vastauksia analysoidessa huomattiin, että suurin osa vastaajista on yksityis- ja pienyrittäjiä tekstiili- ja vaatetusalalta. Loppuvaiheessa kyselyä kohdennettiin näiden alojen yrittäjille, jotta vastauksia tulisi riittävästi. Tulosten perusteella yrittäjät toivoisivat verkostoituvansa eniten oman alansa yrittäjien kanssa, mutta myös asiantuntijoiden, kuten tietotekniikan ja kirjanpidon osaajien, kanssa. Yrittäjät kokevat verkostoitumisen erilaisissa tapahtumissa toimivaksi tavaksi, mutta he ovat mahdollisesti myös halukkaita verkostoitumaan sähköisesti, kun siihen on hyvät puitteet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennyttiin yrittäjyyden määrittämisestä suomalaisiin yrittäjiin sekä eroihin nais- ja miesyrittäjien välillä. Yrittäjien keskinäisen verkostoitumisen hyötyjä ja eri tapoja verkostoitua selvennettiin. Tässä osuudessa kerrottiin myös erilaisista toimijoista, joiden kanssa yrittäjä on usein yhteistyössä. Viimeisimpänä listattiin jo olemassa olevia Internetissä toimivia sivustoja apuna yrittäjien verkostoitumiseen.
Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kyselynä, sekä kvalitatiivista, että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Kysely lähetettiin sähköisesti satunnaisotannalla valituille suomalaisille yrittäjille alaa tai paikkakuntaa rajaamatta. Vastauksia analysoidessa huomattiin, että suurin osa vastaajista on yksityis- ja pienyrittäjiä tekstiili- ja vaatetusalalta. Loppuvaiheessa kyselyä kohdennettiin näiden alojen yrittäjille, jotta vastauksia tulisi riittävästi. Tulosten perusteella yrittäjät toivoisivat verkostoituvansa eniten oman alansa yrittäjien kanssa, mutta myös asiantuntijoiden, kuten tietotekniikan ja kirjanpidon osaajien, kanssa. Yrittäjät kokevat verkostoitumisen erilaisissa tapahtumissa toimivaksi tavaksi, mutta he ovat mahdollisesti myös halukkaita verkostoitumaan sähköisesti, kun siihen on hyvät puitteet.