Ajovälityksen tehostaminen invataksitoiminnassa
Tammela, Sami (2010)
Tammela, Sami
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004086210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004086210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, miten invataksiyritys voisi tehostaa ajojärjestelyä ja kyydinvälitystä. Työn tulokset perustuvat yrityksen johdolta saatuihin mielipiteisiin sekä kirjoittajan työkokemukseen yrityksessä.
Päätelminä todetaan että yritys voi tehostaa ajojärjestelyä kirjaamalla päivittäiset kyytilistat taulukkolaskentaohjelmaan, esimerkiksi Microsoft EXCELiin. Ajojärjestelyn hoitaminen taulukkolaskentaohjelmalla mahdollistaa tietojen myöhemmän tarkastelun ja analysoinnin. Analyysin perusteella saataisin tietoa kiireisistä kausista kuukausittain tai jopa viikoittain, mikä mahdollistaisi työvuorojen tehokkaamman suunnittelun.
Microsoft EXCEL-taulukkolaskentaohjelmalla toteutettu tarjouslaskuri nopeuttaa tarjouksen antamista asiakkaille.
Yrityksen kannattaisi siirtyä kyydinvälityksessä kuljetustietojen datasiirtoon ja jättää nykyinen ULA radiojärjestelmä toimimaan datasiirron rinnalle. Tämä vähentäisi kiireisinä kausina asiakkaiden sekä kuljettajien odotusaikaa silloin, kun ajojärjestelijä on puhelimessa ja kuljettaja odottaa seuraavan kyydin tietoja.
Apupäivystysvuoro iltaisin helpottaisi päivystäjän tehtävää sekä parantaisi autojen saatavuutta iltaisin. Näin yritys pystyisi ajamaan myös kyytejä ulkopaikkakunnille iltaisin. Ne jäävät usein ajamatta, jos päivystäjä on varattu paikallisiin ennalta tilattuihin kuljetuksiin.
Automaattinen ajovälitysjärjestelmä autojen GPS paikannuksella mahdollistaisi kaluston tehokkaan käytön, mutta järjestelmä olisi vaikea optimoida toimimaan halutulla tavalla yrityksen toiminnassa. Vaihtoehtoisesti järjestelmä voitaisiin optimoida toimimaan siten, että autot ehtivät asiakkaan luokse ajoissa tai ajamaan mahdollisimman taloudellisesti eli mahdollisimman vähillä hukkakilometreillä. Samalla järjestelmän pitäisi myös huomioida kuljettajien tasapuolinen ajattaminen. Tällä hetkellä yrityksessä luotetaan siihen, että ajojärjestelijä pystyy tekemään paremmat ratkaisut kuin automaattinen ajovälitysjärjestelmä.
Päätelminä todetaan että yritys voi tehostaa ajojärjestelyä kirjaamalla päivittäiset kyytilistat taulukkolaskentaohjelmaan, esimerkiksi Microsoft EXCELiin. Ajojärjestelyn hoitaminen taulukkolaskentaohjelmalla mahdollistaa tietojen myöhemmän tarkastelun ja analysoinnin. Analyysin perusteella saataisin tietoa kiireisistä kausista kuukausittain tai jopa viikoittain, mikä mahdollistaisi työvuorojen tehokkaamman suunnittelun.
Microsoft EXCEL-taulukkolaskentaohjelmalla toteutettu tarjouslaskuri nopeuttaa tarjouksen antamista asiakkaille.
Yrityksen kannattaisi siirtyä kyydinvälityksessä kuljetustietojen datasiirtoon ja jättää nykyinen ULA radiojärjestelmä toimimaan datasiirron rinnalle. Tämä vähentäisi kiireisinä kausina asiakkaiden sekä kuljettajien odotusaikaa silloin, kun ajojärjestelijä on puhelimessa ja kuljettaja odottaa seuraavan kyydin tietoja.
Apupäivystysvuoro iltaisin helpottaisi päivystäjän tehtävää sekä parantaisi autojen saatavuutta iltaisin. Näin yritys pystyisi ajamaan myös kyytejä ulkopaikkakunnille iltaisin. Ne jäävät usein ajamatta, jos päivystäjä on varattu paikallisiin ennalta tilattuihin kuljetuksiin.
Automaattinen ajovälitysjärjestelmä autojen GPS paikannuksella mahdollistaisi kaluston tehokkaan käytön, mutta järjestelmä olisi vaikea optimoida toimimaan halutulla tavalla yrityksen toiminnassa. Vaihtoehtoisesti järjestelmä voitaisiin optimoida toimimaan siten, että autot ehtivät asiakkaan luokse ajoissa tai ajamaan mahdollisimman taloudellisesti eli mahdollisimman vähillä hukkakilometreillä. Samalla järjestelmän pitäisi myös huomioida kuljettajien tasapuolinen ajattaminen. Tällä hetkellä yrityksessä luotetaan siihen, että ajojärjestelijä pystyy tekemään paremmat ratkaisut kuin automaattinen ajovälitysjärjestelmä.