Palkitsemisjärjestelmän kehittäminen : Case: Pankki X:n keskitetty palveluyksikkö
Lappalainen, Riitta; Krogerus, Titta (2017)
Lappalainen, Riitta
Krogerus, Titta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243679
Tiivistelmä
Palkitsemisjärjestelmät tukevat henkilöstön motivaatiota sekä jaksamista työssä. Pankkialalla palkitsemisjärjestelmät ovat yleisiä. Sekä aineellinen että aineeton palkitseminen ovat tärkeitä palkitsemisjärjestelmissä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palkitsemisjärjestelmää toimeksiantajamme Pankki X:n keskitetylle palveluyksikölle. Tälle kehittämistyölle oli tarve, koska palveluyksikön olemassa oleva palkitsemisjärjestelmä perustui vahvasti pankin tulokseen, eikä palveluyksikön henkilöstö voinut itse vaikuttaa siihen.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus, jossa keskitetyn palveluyksikön henkilöstöltä kysyttiin kyselylomakkeella näkemyksiä nykyisestä palkitsemismallista. Kyselyllä tiedusteltiin myös mielipiteitä tiimin ja yksilön palkitsemisesta, palkitsemisen perusteista, motivaatiotekijöistä ja työssä suoriutumisen mittareista. Saatuja vastauksia analysoitiin suhteessa työntekijöiden työvuosiin organisaatiossa. Kysely sisälsi sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta.
Tutkimustulokset osoittivat, että nykyisen palkitsemisjärjestelmän tulospalkkioon ja henkilöstörahastoon oltiin tyytyväisiä. Tiimin palkitseminen nousi esille tutkimuksen tuloksissa ja jotta tiimi voi kehittyä, on myös yksilöiden kehittymistä sekä kasvua tuettava. Tutkimustulosten ja taustateorioiden pohjalta muovautui suositus palkitsemisen kehittämiseen, jota tässä työssä kutsutaan "Meidän malliksi". Syntyneessä palkitsemismallissa motivoidaan ja palkitaan sekä yksilöä että tiimiä. Mallissa on luotu työkaluja tiimin kasvun ja kehittymisen avuksi, unohtamatta yksilöä.
Suositus on käytännönläheinen sekä toteutettavissa. Opinnäytetyötä tullaan hyödyntämään toimeksiantajaorganisaatiossa palkitsemisen kehittämisessä, joten se on hyödyllinen. Palkitsemismallia pystytään jatkossa kehittämään organisaation tulevaisuuden haasteita ja tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palkitsemisjärjestelmää toimeksiantajamme Pankki X:n keskitetylle palveluyksikölle. Tälle kehittämistyölle oli tarve, koska palveluyksikön olemassa oleva palkitsemisjärjestelmä perustui vahvasti pankin tulokseen, eikä palveluyksikön henkilöstö voinut itse vaikuttaa siihen.
Osana opinnäytetyötä toteutettiin kyselytutkimus, jossa keskitetyn palveluyksikön henkilöstöltä kysyttiin kyselylomakkeella näkemyksiä nykyisestä palkitsemismallista. Kyselyllä tiedusteltiin myös mielipiteitä tiimin ja yksilön palkitsemisesta, palkitsemisen perusteista, motivaatiotekijöistä ja työssä suoriutumisen mittareista. Saatuja vastauksia analysoitiin suhteessa työntekijöiden työvuosiin organisaatiossa. Kysely sisälsi sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta.
Tutkimustulokset osoittivat, että nykyisen palkitsemisjärjestelmän tulospalkkioon ja henkilöstörahastoon oltiin tyytyväisiä. Tiimin palkitseminen nousi esille tutkimuksen tuloksissa ja jotta tiimi voi kehittyä, on myös yksilöiden kehittymistä sekä kasvua tuettava. Tutkimustulosten ja taustateorioiden pohjalta muovautui suositus palkitsemisen kehittämiseen, jota tässä työssä kutsutaan "Meidän malliksi". Syntyneessä palkitsemismallissa motivoidaan ja palkitaan sekä yksilöä että tiimiä. Mallissa on luotu työkaluja tiimin kasvun ja kehittymisen avuksi, unohtamatta yksilöä.
Suositus on käytännönläheinen sekä toteutettavissa. Opinnäytetyötä tullaan hyödyntämään toimeksiantajaorganisaatiossa palkitsemisen kehittämisessä, joten se on hyödyllinen. Palkitsemismallia pystytään jatkossa kehittämään organisaation tulevaisuuden haasteita ja tarpeita vastaavaksi.