Pudasjärven kaupungin postitusjärjestelmä -kustannukset ja kehittäminen
Jaurakkajärvi, Jukka (2007)
Jaurakkajärvi, Jukka
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Pudasjärven kaupungin postitoimintaprosessia, kustannuksia sekä
henkilöstön resurssien sitovuutta.
Opinnäytetyöni teoriaosa jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osassa käsittelen tuotteistamista
kuntien palvelujen järjestämisessä. Aiheena on tuotteistaminen, asiakas, tuotteet ja tuoteryhmät sekä
toiminnot.
Toinen teoriaosa, mikä on myös työni pääteoria, käsittelee toimintolaskentaa. Käsittelen myös toimintolaskennan
käsitteistöä ja määrittelyä, toimintolaskennan ja perinteisen kustannuslaskennan eroavaisuuksia,
toimintolaskennan etuja ja ongelmia ja toimintolaskennan avulla toimintojohtamiseen siirtymistä.
Työni empiirinen osuus käsittelee Pudasjärven kaupungin postijärjestelmää ja sen toimintaa sekä kustannuksia.
Lisäksi pohdin mahdollisia kehittämisehdotuksia postitoimintaprosessin kehittämiseksi. Empiirisessä
osuudessa tulee ilmi, että postitoiminta sitoo kaupungin henkilöstöä. Tämänhetkinen tapa jakaa
postia ympäri kaupunkia aiheuttaa myös kohtuuttoman suuret kustannukset. Mielestäni postitoimintaa
tulisi kehittää joko ulkoistamalla tiettyjä toimintoja tai koko prosessi.
henkilöstön resurssien sitovuutta.
Opinnäytetyöni teoriaosa jakautuu kahteen osioon. Ensimmäisessä osassa käsittelen tuotteistamista
kuntien palvelujen järjestämisessä. Aiheena on tuotteistaminen, asiakas, tuotteet ja tuoteryhmät sekä
toiminnot.
Toinen teoriaosa, mikä on myös työni pääteoria, käsittelee toimintolaskentaa. Käsittelen myös toimintolaskennan
käsitteistöä ja määrittelyä, toimintolaskennan ja perinteisen kustannuslaskennan eroavaisuuksia,
toimintolaskennan etuja ja ongelmia ja toimintolaskennan avulla toimintojohtamiseen siirtymistä.
Työni empiirinen osuus käsittelee Pudasjärven kaupungin postijärjestelmää ja sen toimintaa sekä kustannuksia.
Lisäksi pohdin mahdollisia kehittämisehdotuksia postitoimintaprosessin kehittämiseksi. Empiirisessä
osuudessa tulee ilmi, että postitoiminta sitoo kaupungin henkilöstöä. Tämänhetkinen tapa jakaa
postia ympäri kaupunkia aiheuttaa myös kohtuuttoman suuret kustannukset. Mielestäni postitoimintaa
tulisi kehittää joko ulkoistamalla tiettyjä toimintoja tai koko prosessi.