Normaalipoikkeustila : teatterilähtöiset menetelmät organisaation kehittämisessä
Toikkanen, Pirre (2008)
Toikkanen, Pirre
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812024190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812024190
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin, miten ajatella ja muuttaa organisaation todellisuutta teatteriksi ja miten välittää havainnot todellisuudesta teatterilähtöisillä menetelmillä niin, että osallistujilta kerätty tutkimusmateriaali avautuu mahdollisimman monen näkökulman kautta.
Pohdin myös teatteri-ilmaisun ohjaajan roolia organisaation kehittämistyössä.
Lähestyn tutkimuskysymyksiä avaamalla tutkiva teatteri – käsitettä ja teatteriksi ajattelemisen prosessia. Käytän esimerkkinä Normaalipoikkeustila nimisen työpajan suunnitteluprosessia ja toteutusta isossa teollisuusyrityksessä.
Organisaatiossa tapahtuva prosessi on monivaiheinen oppimistapahtuma. Työskentely käynnistyy tutkimuksellisella osiolla yhteistyöorganisaation kanssa. Osallistujilta kerätään tietoa teemasta narratiivisten menetelmien avulla. Tutkimusaineisto on esityksellisen osuuden käsikirjoituksen ja työpajan perustana. Tutkimusaineisto käännetään teatterin kielelle eli tarinat ja havainnot käsikirjoitetaan teatterillisiksi tapahtumiksi. Teatterilähtöisillä menetelmillä avataan todellisuutta näkyväksi mahdollisimman monen näkökulman kautta. Työskentely rakentuu esityksellisestä toiminnasta, yksilö- ja ryhmätyöskentelystä sekä arvioinnista.
Organisaation kehittämistyössä teatteri-ilmaisun ohjaajan rooli on moniulotteinen. Teatteri-ilmaisun ohjaajan osaaminen kohdentuu dramaturgin, fasilitaattorin, esiintyjän, innostajan, ohjaajan ja kommunikoijan rooleihin.
Pohdin myös teatteri-ilmaisun ohjaajan roolia organisaation kehittämistyössä.
Lähestyn tutkimuskysymyksiä avaamalla tutkiva teatteri – käsitettä ja teatteriksi ajattelemisen prosessia. Käytän esimerkkinä Normaalipoikkeustila nimisen työpajan suunnitteluprosessia ja toteutusta isossa teollisuusyrityksessä.
Organisaatiossa tapahtuva prosessi on monivaiheinen oppimistapahtuma. Työskentely käynnistyy tutkimuksellisella osiolla yhteistyöorganisaation kanssa. Osallistujilta kerätään tietoa teemasta narratiivisten menetelmien avulla. Tutkimusaineisto on esityksellisen osuuden käsikirjoituksen ja työpajan perustana. Tutkimusaineisto käännetään teatterin kielelle eli tarinat ja havainnot käsikirjoitetaan teatterillisiksi tapahtumiksi. Teatterilähtöisillä menetelmillä avataan todellisuutta näkyväksi mahdollisimman monen näkökulman kautta. Työskentely rakentuu esityksellisestä toiminnasta, yksilö- ja ryhmätyöskentelystä sekä arvioinnista.
Organisaation kehittämistyössä teatteri-ilmaisun ohjaajan rooli on moniulotteinen. Teatteri-ilmaisun ohjaajan osaaminen kohdentuu dramaturgin, fasilitaattorin, esiintyjän, innostajan, ohjaajan ja kommunikoijan rooleihin.