ASIAKASLÄHTÖINEN VERKKOSIVUSTON KEHITTÄMINEN - CASE UUSIKAUPUNKI
Hannula, Maija (2017)
Hannula, Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062980
Tiivistelmä
Viime vuosina eri puolilla Suomea kaupungit ovat alkaneet verkkosivustojen uudistamisen, minkä tavoitteena on yleisilmeen kohentamisen lisäksi sivuston rakenteen ja sisällön parantaminen. Tämä näkyy myös terveydenhuollon verkkoympäristössä, jossa on tapahtunut huomattavia muutoksia digitaalisuuden ja sähköisten palveluiden lisääntyessä. Organisaatiolle ei enää riitä verkkosivuston olemassaolo vaan sivuston on muututtava nykypäivän tarpeita vastaavaksi. Organisaation verkkosivusto toimii keskeisenä kunnan tiedonvälityskanavana, niin myös Uudenkaupungin kaupungissa. Verkkosivustolla katsotaan olevan vaikutusta myös kaupungin imagoon, houkuttelevuuteen ja markkinointiin. Verkkosivuston kautta tarjotaan kuntalaisille ja muille sidosryhmille ajankohtaista ja oikea-aikaista tietoa palveluista ja ajankohtaisista asioista. Lisäksi se toimii organisaation asiointi- ja vuorovaikutuskanavana.
Tämä työelämälähtöinen kehittämisprojekti toteutettiin kuntalaisia mukaan ottamalla. Verkkosivuston nykytilaa ja kehittämistarpeita kartoitettiin avosairaanhoidon asiakkailta teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Teemahaastattelut toteutettiin kahdessa osassa, ryhmä- ja yksilöhaastatteluina. Haastatteluun osallistui 16 (N=16) avosairaanhoidon palveluita käyttävää asiakasta. Haastattelutilaisuuteen kutsuttiin verkkosivuston ja paikallislehden välityksellä. Ilmoittautuminen tapahtui sähköpostilla ja puhelimitse, ja kaikki haastatteluun vapaaehtoisesti ilmoittautuneet henkilöt pääsivät mukaan. Teemahaastatteluun osallistuvista 15 ihmistä käytti verkkosivustoa tiedonhakuun ja yhteydenottotietojen hakemiseen. Yksi ei käyttänyt verkkosivustoa lainkaan. Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi avosairaanhoidon verkkosivustouudistus. Haastattelutulosten perusteella sivustouudistamistarve nähtiin tärkeänä asiana, koska nykyisiltä sivuilta tietoa on vaikea löytää. Haastateltavat kokivat sähköisten palveluiden kehittämisen tärkeänä osana avosairaanhoidon tulevaisuuden palvelutarjontaa. Työikäiset ja nuoret toivoivat tietojen linkittyvän sosiaalisen median kanaville.
Tämä työelämälähtöinen kehittämisprojekti toteutettiin kuntalaisia mukaan ottamalla. Verkkosivuston nykytilaa ja kehittämistarpeita kartoitettiin avosairaanhoidon asiakkailta teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Teemahaastattelut toteutettiin kahdessa osassa, ryhmä- ja yksilöhaastatteluina. Haastatteluun osallistui 16 (N=16) avosairaanhoidon palveluita käyttävää asiakasta. Haastattelutilaisuuteen kutsuttiin verkkosivuston ja paikallislehden välityksellä. Ilmoittautuminen tapahtui sähköpostilla ja puhelimitse, ja kaikki haastatteluun vapaaehtoisesti ilmoittautuneet henkilöt pääsivät mukaan. Teemahaastatteluun osallistuvista 15 ihmistä käytti verkkosivustoa tiedonhakuun ja yhteydenottotietojen hakemiseen. Yksi ei käyttänyt verkkosivustoa lainkaan. Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi avosairaanhoidon verkkosivustouudistus. Haastattelutulosten perusteella sivustouudistamistarve nähtiin tärkeänä asiana, koska nykyisiltä sivuilta tietoa on vaikea löytää. Haastateltavat kokivat sähköisten palveluiden kehittämisen tärkeänä osana avosairaanhoidon tulevaisuuden palvelutarjontaa. Työikäiset ja nuoret toivoivat tietojen linkittyvän sosiaalisen median kanaville.