MAAHANMUUTTAJIEN OPISKELUVALMIUKSIEN PARANTAMINEN : - suunnitelma opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen toteuttamiseksi Ylä-Savon ammattiopistolla
Honkanen, Päivi (2017)
Honkanen, Päivi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703062958
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijä: Honkanen Päivi
Työn nimi: Maahanmuuttajien opiskeluvalmiuksien parantaminen - suunnitel-ma opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen toteuttamiseksi Ylä-Savon ammat-tiopistolla
Tutkintonimike: Restonomi (ylempi AMK)
Asiasanat: Maahanmuuttaja, ammatilliset opinnot, näyttötutkinto, opiskeluval-miuksia parantavat opinnot
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä puutteita maahanmuuttajataustaisten näyttötutkintoa suorittavien opiskelijoiden opiskeluvalmiuksissa Ylä-Savon ammattiopistolla on. Kehittämisosion tavoitteena oli laatia suunnitelma Ylä-Savon ammattiopistolla tarjottavista opiskeluvalmiuksia parantavista opinnoista.
Teoreettinen viitekehys koostuu maahanmuuttajuudesta, maahanmuuttajien kotouttamisesta ja koulutuksesta, oppimisesta ja ammatillisten opintojen kuvaamisesta. Työssä paneudutaan myös Ylä-Savon ammattiopistoon paikallisena koulutusorganisaationa.
Opinnäytetyö voidaan luokitella kvalitatiiviseksi tapaustutkimukseksi. Haastattelussa ja kyselylomakkeessa oli rinnalla piirteitä myös kvantitatiivisesta tiedonhankinnasta. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden käsitystä omista opiskeluvalmiuksistaan selvitettiin haastattelemalla 18 opiskelijaa puolistrukturoidun lomakkeen avulla. Ylä-Savon ammattiopiston opettajien näkemyksiä maahanmuuttajien opiskeluvalmiuksista selvitettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 19 opettajaa. Haastattelut ja lomakekysely toteutettiin joulukuussa 2016.
Tutkimustuloksissa kuvattiin keskeiset esiin nousseet opiskeluvalmiuksiin liittyvät kehitettävät asiat, joita lähdettiin työstämään ja kehittämään oppimiseen ja opiskeluun liittyvän teoreettisen tiedon ollessa taustalla. Keskeisimpiä kehittämiskohteita olivat suomen kielen taidon kehittämi-nen, työssäoppimisen tukeminen ja lähiopetuspäivien lisääminen.
Opinnäytetyö päättyi opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen suunnitelman laatimiseen, mutta maahanmuuttajien opetuksen kehittämistoimet jatkuvat Ylä-Savon ammattiopiston prosesseissa sekä hankkeissa tehtävässä kehitystyössä.
Tekijä: Honkanen Päivi
Työn nimi: Maahanmuuttajien opiskeluvalmiuksien parantaminen - suunnitel-ma opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen toteuttamiseksi Ylä-Savon ammat-tiopistolla
Tutkintonimike: Restonomi (ylempi AMK)
Asiasanat: Maahanmuuttaja, ammatilliset opinnot, näyttötutkinto, opiskeluval-miuksia parantavat opinnot
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä puutteita maahanmuuttajataustaisten näyttötutkintoa suorittavien opiskelijoiden opiskeluvalmiuksissa Ylä-Savon ammattiopistolla on. Kehittämisosion tavoitteena oli laatia suunnitelma Ylä-Savon ammattiopistolla tarjottavista opiskeluvalmiuksia parantavista opinnoista.
Teoreettinen viitekehys koostuu maahanmuuttajuudesta, maahanmuuttajien kotouttamisesta ja koulutuksesta, oppimisesta ja ammatillisten opintojen kuvaamisesta. Työssä paneudutaan myös Ylä-Savon ammattiopistoon paikallisena koulutusorganisaationa.
Opinnäytetyö voidaan luokitella kvalitatiiviseksi tapaustutkimukseksi. Haastattelussa ja kyselylomakkeessa oli rinnalla piirteitä myös kvantitatiivisesta tiedonhankinnasta. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden käsitystä omista opiskeluvalmiuksistaan selvitettiin haastattelemalla 18 opiskelijaa puolistrukturoidun lomakkeen avulla. Ylä-Savon ammattiopiston opettajien näkemyksiä maahanmuuttajien opiskeluvalmiuksista selvitettiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 19 opettajaa. Haastattelut ja lomakekysely toteutettiin joulukuussa 2016.
Tutkimustuloksissa kuvattiin keskeiset esiin nousseet opiskeluvalmiuksiin liittyvät kehitettävät asiat, joita lähdettiin työstämään ja kehittämään oppimiseen ja opiskeluun liittyvän teoreettisen tiedon ollessa taustalla. Keskeisimpiä kehittämiskohteita olivat suomen kielen taidon kehittämi-nen, työssäoppimisen tukeminen ja lähiopetuspäivien lisääminen.
Opinnäytetyö päättyi opiskeluvalmiuksia parantavien opintojen suunnitelman laatimiseen, mutta maahanmuuttajien opetuksen kehittämistoimet jatkuvat Ylä-Savon ammattiopiston prosesseissa sekä hankkeissa tehtävässä kehitystyössä.