AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMIN TOTEUTTAMINEN RAKENNUSALAN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA ASIAKKUUKSIEN NÄKÖKULMASTA
Heininen, Heimo (2017)
Heininen, Heimo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703072999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703072999
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ammatillisen koulutuksen muutosta uudistuksesta, jotka kohdistuvat koulutuksen rakenteisiin. Uudistuksessa yhdistetään nuorten ja aikuisten ammatilliset koulutukset. Muutoksen taustalla on yhteiskunnan taloudelliset koulutus- ja työvoimapoliittiset uudistukset sekä uudistuva työelämä. Muutokseen on valmistauduttava uudistamalla koulutusta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyön haasteita lähestyttiin aluksi toimintatutkimuksella, jossa tutkittiin tämän hetken tilannetta pohjautuen työelämän ja koulutusjärjestelmän haasteisiin. Ammatillisen koulutuksen uudistumisen tutkimuksen menetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä kvalitatiivisista menetelmistä havainnointia sekä Opetushallituksen avointa keskustelua koulutuksen toimijoiden kanssa, jossa haetaan tuloksia reformin suuntaviivoiksi.
Ammatillinen koulutus on uudistumassa yksilöllisempään työelämä- ja opiskelijalähtöisempään suuntaan. Uudistamisella tavoitellaan parempaa työllisyyttä ja ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden lisääntymistä. Koulutusta järjestetään työelämän lähtökohdista, jossa kannustetaan opiskelijaa aktivoitumaan sisäisen motivaation avulla. Opiskelu on aina henkilökohtainen prosessi, jossa opitaan oppimiseen, itseohjautuvuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen yhteiskunnassa.
Opinnäytetyössä haettiin ratkaisuja oppijan henkilökohtaisiin työelämälähtöisiin opintopolkuihin nuorten ja aikuisten koulutuksessa, jossa on tasa-arvoinen koulutus lähtökohtana. Tuloksena saavutettiin osaamisperusteiset ja työelämälähtöiset opintopolut sekä toteutussuunnitelma rakennusalan tutkinnon toteuttamiseksi. Työelämälähtöisen koulutuksen toivotaan lisäävän koulutuksen läpäisyastetta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyön haasteita lähestyttiin aluksi toimintatutkimuksella, jossa tutkittiin tämän hetken tilannetta pohjautuen työelämän ja koulutusjärjestelmän haasteisiin. Ammatillisen koulutuksen uudistumisen tutkimuksen menetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä kvalitatiivisista menetelmistä havainnointia sekä Opetushallituksen avointa keskustelua koulutuksen toimijoiden kanssa, jossa haetaan tuloksia reformin suuntaviivoiksi.
Ammatillinen koulutus on uudistumassa yksilöllisempään työelämä- ja opiskelijalähtöisempään suuntaan. Uudistamisella tavoitellaan parempaa työllisyyttä ja ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden lisääntymistä. Koulutusta järjestetään työelämän lähtökohdista, jossa kannustetaan opiskelijaa aktivoitumaan sisäisen motivaation avulla. Opiskelu on aina henkilökohtainen prosessi, jossa opitaan oppimiseen, itseohjautuvuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteistoiminnallisuuteen yhteiskunnassa.
Opinnäytetyössä haettiin ratkaisuja oppijan henkilökohtaisiin työelämälähtöisiin opintopolkuihin nuorten ja aikuisten koulutuksessa, jossa on tasa-arvoinen koulutus lähtökohtana. Tuloksena saavutettiin osaamisperusteiset ja työelämälähtöiset opintopolut sekä toteutussuunnitelma rakennusalan tutkinnon toteuttamiseksi. Työelämälähtöisen koulutuksen toivotaan lisäävän koulutuksen läpäisyastetta.