Accessible experiences for all : case study
Kokkonen, Julia (2017)
Kokkonen, Julia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142401
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin kolmen palveluntarjoajan saavutettavien elämyspalveluiden toimintamalleja. Palvelut olivat laitesukellus, purjelautailu sekä kalastus. Yhdistäväksi tekijäksi muodostui vesiurheilu. Tarkoituksena oli määritellä ja kuvailla toimintamallit saavutettavuuden näkökulmasta ja selvittää mitä näiden palvelujen tuottaminen vaatii sekä ymmärtää saavutettavuutta yleisesti matkailualla. Tutkimus tehtiin palveluntarjoajan näkökulmasta. Työn toimeksiantaja oli Satakunnan Ammattikorkeakoulun Saavutettavuuden tutkimusryhmä. Tutkimus perustuu palvelumuotoilun, Business Model Canvas -mallin sekä saavutettavuuden työkalujen teorioihin, joiden avulla toimintamallit kuvailtiin. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää koulutuksellisiin tarkoituksiin ja saavutettavuuden markkinointiin.
Tarkoituksena oli saada uutta tietoa saavutettavista elämyspalveluista, mistä johtuen valittiin yritykset, jotka ovat saavutettavista palveluistaan entuudestaan tunnettuja. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla sekä palveluntarjoajien verkko- ja Facebook -sivuilta. Tuloksena on kolme yhden sivun mittaista tiivistettyä mallia. Näitä malleja voidaan hyödyntää inspiroimaan muita yrityksiä muotoilemaan palveluitaan saavutettaviksi kaikille.
Tulokset osoittavat, että saavutettavuus elämyspalveluissa on uutta, mutta kasvavaa johtuen lain muutoksista ja ihmisten kiinnostuksesta tarjota samoja palveluja kaikille. Pääasiallinen syy tarjota saavutettavia palveluja oli henkilökohtainen kiinnostus nimenomaisia palveluita sekä toimintarajoitteisia asiakkaita kohtaan. Toimintamallit olivat erilaisia, mutta keskeisessä asemassa olevat arvot, kuten tasa-arvo, onnistumisen tunne, rentoutuminen ja saavutettavuus olivat yhteisiä.
Tarkoituksena oli saada uutta tietoa saavutettavista elämyspalveluista, mistä johtuen valittiin yritykset, jotka ovat saavutettavista palveluistaan entuudestaan tunnettuja. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla sekä palveluntarjoajien verkko- ja Facebook -sivuilta. Tuloksena on kolme yhden sivun mittaista tiivistettyä mallia. Näitä malleja voidaan hyödyntää inspiroimaan muita yrityksiä muotoilemaan palveluitaan saavutettaviksi kaikille.
Tulokset osoittavat, että saavutettavuus elämyspalveluissa on uutta, mutta kasvavaa johtuen lain muutoksista ja ihmisten kiinnostuksesta tarjota samoja palveluja kaikille. Pääasiallinen syy tarjota saavutettavia palveluja oli henkilökohtainen kiinnostus nimenomaisia palveluita sekä toimintarajoitteisia asiakkaita kohtaan. Toimintamallit olivat erilaisia, mutta keskeisessä asemassa olevat arvot, kuten tasa-arvo, onnistumisen tunne, rentoutuminen ja saavutettavuus olivat yhteisiä.