Laatukäsikirja Softroi Oy:lle
Teijonmaa, Juuso (2017)
Teijonmaa, Juuso
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132334
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa työn toimeksiantajalle Softroi Oy:lle sen toimintaa tukeva ja kehittävä laatukäsikirja. Laatukäsikirja on toiminnallinen työ ja se tehtiin haastattelemalla ensiksi toimeksiantajayrityksen toimitusjohtajaa Laadun Portaat -kysymyssarjan pohjalta. Laadun Portaat – Yrittäjän käsikirja on Suomen Yrittäjät ry:n erityisesti suomalaisia pk-yrityksiä varten suunnittelema työkalu yrityksen toiminnan kuvaamiseksi.
Haastatteluista ja muista lähteistä kerätyistä tiedoista laadittiin kattava laatukäsikirja. Laatukäsikirja sisältää muun muassa tarkkoja kuvauksia yrityksen toiminnoista, joten sitä ei sellaisenaan voitu liittää opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan laatua, johtamista ja laatujohtamista sekä laadunhallintajärjestelmää. Laatua ja sen eri näkökulmia sekä määritelmiä käsitellään teoriaosuudessa aiheen kokonaisvaltaisen ymmärtämisen vuoksi. Samasta syystä teoriaosuudessa käydään läpi liikkeenjohdon vakiintuneet johtamisparadigmat ja laatujohtamisen historiaa. Lisäksi aivan teoriaviitekehyksen lopussa käsitellään hieman myös työssä suuressa roolissa ollutta Laadun Portaat – Yrittäjän käsikirjaa.
Tekemäni laatukäsikirja on tehty toimeksiantajan tarpeiden pohjalta ja se on käytännönläheinen työkalu yrityksen toiminnan tueksi ja sen kehittämiseen. Opinnäytetyön teo-riaosuuden avulla laatuajattelusta tietämättömän on helpompi lähestyä laatukäsikirjaa ja näin päästä sisään laatuajattelun maailmaan.
Haastatteluista ja muista lähteistä kerätyistä tiedoista laadittiin kattava laatukäsikirja. Laatukäsikirja sisältää muun muassa tarkkoja kuvauksia yrityksen toiminnoista, joten sitä ei sellaisenaan voitu liittää opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan laatua, johtamista ja laatujohtamista sekä laadunhallintajärjestelmää. Laatua ja sen eri näkökulmia sekä määritelmiä käsitellään teoriaosuudessa aiheen kokonaisvaltaisen ymmärtämisen vuoksi. Samasta syystä teoriaosuudessa käydään läpi liikkeenjohdon vakiintuneet johtamisparadigmat ja laatujohtamisen historiaa. Lisäksi aivan teoriaviitekehyksen lopussa käsitellään hieman myös työssä suuressa roolissa ollutta Laadun Portaat – Yrittäjän käsikirjaa.
Tekemäni laatukäsikirja on tehty toimeksiantajan tarpeiden pohjalta ja se on käytännönläheinen työkalu yrityksen toiminnan tueksi ja sen kehittämiseen. Opinnäytetyön teo-riaosuuden avulla laatuajattelusta tietämättömän on helpompi lähestyä laatukäsikirjaa ja näin päästä sisään laatuajattelun maailmaan.