The Fine Line Between Production House and Production Service: Implementation of Organizational Change – Case: Company X
Korpela, Suvi (2017)
Korpela, Suvi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702122312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702122312
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on eurooppalainen tuotantoyhtiö, joka sekä tuottaa TV-sarjoja, elokuvia, dokumentteja ja mainoksia että tarjoaa tuotantopalveluja ulkomaisille tuotannoille. Opinnäytetyö tehtiin yhtiön tuotantopalvelu-osastolle, jonka toimintaa halutaan kehittää. Kyseinen osasto haluaa tutkia mahdollisuuttaan muuttaa identiteettiään tuotantopalvelusta tuotantotaloksi. Ongelmana on, että yhtiö ei tiedä tarpeeksi näiden kahden tekijän välisistä eroista, eikä näin ollen sitä, olisiko muutos järkevä tai ylipäätään mahdollinen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää merkittävät erot tuotantotalon ja tuotantopalvelun välillä. Jotta tutkimus olisi tarpeeksi laaja ja kattava, otettiin tuotantoyhtiö kolmanneksi analysoitavaksi tekijäksi. Näin saatiin selville näiden kolmen audiovisuaalisella alalla toimivien organisaatioiden väliset erot. Erojen tietäminen auttoi selvittämään, voiko työn tilaaja muuttua tuotantopalvelusta tuotantotaloksi. Tavoitteena oli myös poimia esiin ne merkittävät tekijät, jotka tulee ottaa huomioon organisaatiomuutosta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön aihetta olisi voinut lähestyä teoreettisesti monesta eri näkökulmasta, mutta lopulta viitekehykseksi valikoitui organisaatiomuutos, koska sitä on tutkittu paljon ja aiheesta löytyy runsaasti kirjallisuutta. Tämä seikka toi työhön myös omat haasteensa, sillä laajasta aineistosta tuli löytää juuri tämän tutkimuksen kannalta olennaiset seikat. Organisaatiomuutosta käsitellään usein muutosjohtamisen näkökulmasta, mutta tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kuvata organisaatiomuutosta yleisemmällä tasolla ja nostaa esiin merkittäviä tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon ennen muutoksen varsinaista toteutusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Tutkimusaineisto koostui tietokannasta, johon koottiin 50 tuotantotaloa, 50 tuotantopalvelua sekä 50 tuotantoyhtiötä. Tutkimuksessa yhdisteltiin dokumenttianalyysin kahta eri tapaa, sillä kvalitatiivisesta aineistosta, joka kerättiin organisaatioiden nettisivuilta, tuotettiin kvantitatiivista aineistoa. Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus, sillä lopullisena tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia työn tilaajalle.
Tutkimus osoitti, että tilaajan on mahdollista toteuttaa organisaatiomuutos, mutta asiaan tulisi syventyä enemmän ennen muutoksen toimeenpanemista, jotta se varmasti onnistuisi. Tulosten perusteella työn tilaajalle laadittiin kehittämisehdotuksia, jotka auttavat organisaatiomuutoksen eteenpäin viemisessä. Vaikka opinnäytetyö toteutettiin tilaajan tarpeiden mukaan, voi sen tarjoama informaatio auttaa myös muita toimijoita, jotka suunnittelevat organisaatiomuutosta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää merkittävät erot tuotantotalon ja tuotantopalvelun välillä. Jotta tutkimus olisi tarpeeksi laaja ja kattava, otettiin tuotantoyhtiö kolmanneksi analysoitavaksi tekijäksi. Näin saatiin selville näiden kolmen audiovisuaalisella alalla toimivien organisaatioiden väliset erot. Erojen tietäminen auttoi selvittämään, voiko työn tilaaja muuttua tuotantopalvelusta tuotantotaloksi. Tavoitteena oli myös poimia esiin ne merkittävät tekijät, jotka tulee ottaa huomioon organisaatiomuutosta suunniteltaessa.
Opinnäytetyön aihetta olisi voinut lähestyä teoreettisesti monesta eri näkökulmasta, mutta lopulta viitekehykseksi valikoitui organisaatiomuutos, koska sitä on tutkittu paljon ja aiheesta löytyy runsaasti kirjallisuutta. Tämä seikka toi työhön myös omat haasteensa, sillä laajasta aineistosta tuli löytää juuri tämän tutkimuksen kannalta olennaiset seikat. Organisaatiomuutosta käsitellään usein muutosjohtamisen näkökulmasta, mutta tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kuvata organisaatiomuutosta yleisemmällä tasolla ja nostaa esiin merkittäviä tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon ennen muutoksen varsinaista toteutusta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Tutkimusaineisto koostui tietokannasta, johon koottiin 50 tuotantotaloa, 50 tuotantopalvelua sekä 50 tuotantoyhtiötä. Tutkimuksessa yhdisteltiin dokumenttianalyysin kahta eri tapaa, sillä kvalitatiivisesta aineistosta, joka kerättiin organisaatioiden nettisivuilta, tuotettiin kvantitatiivista aineistoa. Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus, sillä lopullisena tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia työn tilaajalle.
Tutkimus osoitti, että tilaajan on mahdollista toteuttaa organisaatiomuutos, mutta asiaan tulisi syventyä enemmän ennen muutoksen toimeenpanemista, jotta se varmasti onnistuisi. Tulosten perusteella työn tilaajalle laadittiin kehittämisehdotuksia, jotka auttavat organisaatiomuutoksen eteenpäin viemisessä. Vaikka opinnäytetyö toteutettiin tilaajan tarpeiden mukaan, voi sen tarjoama informaatio auttaa myös muita toimijoita, jotka suunnittelevat organisaatiomuutosta.