Sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemykset ja asenteet palvelurobotiikan hyödyntämisestä hoitotyössä
Metso, Anniina; Mikkonen, Ilona; Multanen, Hanna (2017)
Metso, Anniina
Mikkonen, Ilona
Multanen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden suhtautumista palvelurobotiikkaan ja tutkia, mitä tietoa hoitotyön opiskelijoilla on palvelurobotiikasta. Tavoitteena oli tuottaa tutkimustuloksia, joita voidaan hyödyntää opetuksen kehittämisessä, ja joita voisi myöhemmin mahdollisesti hyödyntää opetuksen kehittämiseen Metropoliassa, erityisesti hoitotyön opiskelijoiden koulutusohjelmissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena strukturoidun kyselylomakkeen avulla Metropolia ammattikorkeakoulussa. Toteutustapa oli sähköinen kysely, jonka vastaukset saatiin sähköisessä muodossa E-lomakejärjestelmään. Kyselylomakkeen analysointi jaettiin aihealueittain: tietämys, asenteet, koulutus sekä avoimet kysymykset, joista kukin analysointiin erikseen. Aineiston analysointi tapahtui pääasiassa Excel- ja Statistics data editor (SPSS)- ohjelmien avulla. Excel-taulukoinnin pohjalta alkoi varsinainen aineiston analysointi.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että tällä hetkellä hoitotyönopiskelijoiden tietämys palvelurobotiikasta on melko vähäistä, mutta kiinnostusta robotiikkaa kohtaan löytyy. Opiskelijoiden asenteet palvelurobotiikkaa kohtaan olivat pääosin myönteisiä. Tuloksista ilmeni myös ristiriitoja, vaikka opiskelijoilla ei ollut juurikaan tietämystä palvelurobotiikasta, niin heistä suuri osa ei myöskään halunnut lisätietoja aiheesta. Kuitenkin koettiin, että palvelurobotiikan opetusta tulisi lisätä koulutukseen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kehittämään hoitotyön koulutuksen opetuksessa Metropolia ammattikorkeakoulussa. Tuloksien pohjalta olisi kannattavaa ottaa huomioon mahdollisuus palvelurobotiikan ja terveysteknologian sisällyttäminen opetukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena strukturoidun kyselylomakkeen avulla Metropolia ammattikorkeakoulussa. Toteutustapa oli sähköinen kysely, jonka vastaukset saatiin sähköisessä muodossa E-lomakejärjestelmään. Kyselylomakkeen analysointi jaettiin aihealueittain: tietämys, asenteet, koulutus sekä avoimet kysymykset, joista kukin analysointiin erikseen. Aineiston analysointi tapahtui pääasiassa Excel- ja Statistics data editor (SPSS)- ohjelmien avulla. Excel-taulukoinnin pohjalta alkoi varsinainen aineiston analysointi.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että tällä hetkellä hoitotyönopiskelijoiden tietämys palvelurobotiikasta on melko vähäistä, mutta kiinnostusta robotiikkaa kohtaan löytyy. Opiskelijoiden asenteet palvelurobotiikkaa kohtaan olivat pääosin myönteisiä. Tuloksista ilmeni myös ristiriitoja, vaikka opiskelijoilla ei ollut juurikaan tietämystä palvelurobotiikasta, niin heistä suuri osa ei myöskään halunnut lisätietoja aiheesta. Kuitenkin koettiin, että palvelurobotiikan opetusta tulisi lisätä koulutukseen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kehittämään hoitotyön koulutuksen opetuksessa Metropolia ammattikorkeakoulussa. Tuloksien pohjalta olisi kannattavaa ottaa huomioon mahdollisuus palvelurobotiikan ja terveysteknologian sisällyttäminen opetukseen.