Maahanmuuttajasairaanhoitaja ja tiimityöosaaminen
El Hail, Meriem; Goonawardana, Gowri (2010)
El Hail, Meriem
Goonawardana, Gowri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003022681
Tiivistelmä
El Hail, Meriem & Goonawardana, Gowri. Maahanmuuttajasairaanhoitajat ja tiimityöosaaminen. Helsinki, kevät 2010. 60 s, 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK) pätevöitymiskoulutus.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää maahanmuuttajataustaisten sairaan-hoitajien (ei eurooppalaisten) käsityksiä tiimityöstä hoitotyössä. Tutkimuksen ongelma-alueista lähdettiin ensin selvittämään seuraavia: tiimityökäsityksiä hoitotyössä maahanmuuttajasairaanhoitajien näkökulmasta ja sitä miten maahanmuuttajasairaanhoitajat sitoutuvat tiimiin. Lopuksi pyrittiin selvittämään mitä osaamista tiimityöskentely vaatii heiltä.
Tutkimusaineisto kerättiin välillä elokuu 2009–tammikuu 2010. Teemahaastatteluissa oli neljä maahanmuuttajasairaanhoitajaa (ei eurooppalaisia). Haastateltavilla piti olla omia kokemuksia hoitotyössä omassa maassa ja käsitystä tiimityöstä Suomessakin. Kaksi maahanmuuttajasairaanhoitajaa on työelämässä sairaanhoitajina sairaaloissa. Kolmannella on kätilön koulutus, joka on suoritettu kotimaassa ja Suomessa hän työskentelee lähihoitajana oppisopimuksella. Neljäs opiskelee sairaanhoitajan pätevöitymiskoulutuksessa Diakonia-ammatti-korkeakoulussa.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista sisällön-analyysia. Tutkimuskysymykset lähetettiin haastateltaville etukäteen, jotta he pystyivät valmistautumaan haastatteluun. Haastatteluvastauksien analyysi tapahtui sisällön ryhmittelyllä haastatteluteemojen mukaiseen luokitukseen. Tutkimuksessa ilmeni neljä luokkaa, jotka liittyvät keskeisesti hoitotyöhön.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan löytyi neljä luokkaa: 1. Yhteinen tavoite potilaan hoitamisessa, 2. Ammatillisuus, vastuu ja itsenäisyys sekä raportointi ja tiedottaminen, 3. Yhteistyökyky ja toinen toisensa auttaminen. Näitä osa-alueita tutkimalla tultiin siihen johtopäätökseen, että maahanmuuttajasairaanhoitajat ovat sitoutuneet tiimityöskentelyyn erittäin hyvin. Neljäntenä asiana tutkimuksessa tuli esille monenlaisia eroja eri maiden hoitokulttuurissa. Haastateltavien mukaan heidän kotimaissaan perheiden ja sukulaisten mukanaolo hoitotyössä on olennaisen tärkeää. Suomessa perhe osallistuu potilaan hoitoon vain potilaan erityissuostumuksella ja vain tietyissä tilanteissa.
Johtopäätöksenä tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että haastateltavilla oli kokemuksia tiimityöstä jo ennen Suomeen tuloa ja heidän kokemuksensa kotimaassa helpottivat tiimityöskentelyyn sitoutumista. Maa-hanmuuttajasairaanhoitajan omat ominaisuudet ovat auttaneet tiimityöhön osallistumisen onnistumista.
Asiasanat: maahanmuuttajat, sairaanhoitajat, tiimityö, kulttuurierot, osaaminen.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK) pätevöitymiskoulutus.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää maahanmuuttajataustaisten sairaan-hoitajien (ei eurooppalaisten) käsityksiä tiimityöstä hoitotyössä. Tutkimuksen ongelma-alueista lähdettiin ensin selvittämään seuraavia: tiimityökäsityksiä hoitotyössä maahanmuuttajasairaanhoitajien näkökulmasta ja sitä miten maahanmuuttajasairaanhoitajat sitoutuvat tiimiin. Lopuksi pyrittiin selvittämään mitä osaamista tiimityöskentely vaatii heiltä.
Tutkimusaineisto kerättiin välillä elokuu 2009–tammikuu 2010. Teemahaastatteluissa oli neljä maahanmuuttajasairaanhoitajaa (ei eurooppalaisia). Haastateltavilla piti olla omia kokemuksia hoitotyössä omassa maassa ja käsitystä tiimityöstä Suomessakin. Kaksi maahanmuuttajasairaanhoitajaa on työelämässä sairaanhoitajina sairaaloissa. Kolmannella on kätilön koulutus, joka on suoritettu kotimaassa ja Suomessa hän työskentelee lähihoitajana oppisopimuksella. Neljäs opiskelee sairaanhoitajan pätevöitymiskoulutuksessa Diakonia-ammatti-korkeakoulussa.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista sisällön-analyysia. Tutkimuskysymykset lähetettiin haastateltaville etukäteen, jotta he pystyivät valmistautumaan haastatteluun. Haastatteluvastauksien analyysi tapahtui sisällön ryhmittelyllä haastatteluteemojen mukaiseen luokitukseen. Tutkimuksessa ilmeni neljä luokkaa, jotka liittyvät keskeisesti hoitotyöhön.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan löytyi neljä luokkaa: 1. Yhteinen tavoite potilaan hoitamisessa, 2. Ammatillisuus, vastuu ja itsenäisyys sekä raportointi ja tiedottaminen, 3. Yhteistyökyky ja toinen toisensa auttaminen. Näitä osa-alueita tutkimalla tultiin siihen johtopäätökseen, että maahanmuuttajasairaanhoitajat ovat sitoutuneet tiimityöskentelyyn erittäin hyvin. Neljäntenä asiana tutkimuksessa tuli esille monenlaisia eroja eri maiden hoitokulttuurissa. Haastateltavien mukaan heidän kotimaissaan perheiden ja sukulaisten mukanaolo hoitotyössä on olennaisen tärkeää. Suomessa perhe osallistuu potilaan hoitoon vain potilaan erityissuostumuksella ja vain tietyissä tilanteissa.
Johtopäätöksenä tämän tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että haastateltavilla oli kokemuksia tiimityöstä jo ennen Suomeen tuloa ja heidän kokemuksensa kotimaassa helpottivat tiimityöskentelyyn sitoutumista. Maa-hanmuuttajasairaanhoitajan omat ominaisuudet ovat auttaneet tiimityöhön osallistumisen onnistumista.
Asiasanat: maahanmuuttajat, sairaanhoitajat, tiimityö, kulttuurierot, osaaminen.