"Seksuaalisuus on sitä mitä me olemme" : selkokielinen opas kehitysvammaisen nuoren seksuaalisuudesta
Koskela, Nea; Rauma, Nina (2017)
Koskela, Nea
Rauma, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701311814
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä erään Tampereen yliopistollisen sairaalan kehitysvammahuollon yksikön kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa selkokielinen opas kehitysvammaisten nuorten seksuaalisuudesta. Oppaan tavoitteena oli helpottaa kehitysvammaisen nuoren tiedonsaantia seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa sekä madaltaa hänen kanssaan työskentelevien henkilöiden kynnystä antaa seksuaaliohjausta.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat olivat kehitysvammaisuus ja seksuaalisuus, seksuaalisuuden kehitys nuoruudessa, seksuaaliterveyden edistäminen sekä selkokieli. Teoriaosuus ja opas perustuvat kirjallisuuteen, mutta oppaan sisältöä varten yhteistyöyksikön henkilökunnalle tehtiin kysely. Teoreettisen osan lisäksi lopputuloksena syntyi selkokielinen opas kehitysvammaisten seksuaalisuudesta, joka sisältää tietoa murrosiästä, seksuaalisen kehityksen vaiheista, hygieniasta, seksuaalioikeuksista, seksuaalisuuden toteuttamisesta ja turvataidoista.
Opinnäytetyö tuo lisää tietoa kehitysvammaisten nuorten seksuaalisuudesta ja helpottaa seksuaalisuuteen liittyvien asioiden tarkastelua kehitysvammaisten nuorten kanssa. Lisätutkimusta tarvittaisiin kehitysvammaisten seksuaaliopetuksesta ja -ohjauksesta eri kehitysvaiheissa, esimerkiksi haastattelemalla kehitysvammaisten parissa työskenteleviä henkilöitä ja kehitysvammaisten omaisia. Kehitysvammaisten seksuaalisuudesta olisi syytä myös kehittää oppimateriaalia terveysalan koulutuksille, jotta seksuaalisuus olisi helpompi ottaa puheeksi kehitysvammaisen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettiset lähtökohdat olivat kehitysvammaisuus ja seksuaalisuus, seksuaalisuuden kehitys nuoruudessa, seksuaaliterveyden edistäminen sekä selkokieli. Teoriaosuus ja opas perustuvat kirjallisuuteen, mutta oppaan sisältöä varten yhteistyöyksikön henkilökunnalle tehtiin kysely. Teoreettisen osan lisäksi lopputuloksena syntyi selkokielinen opas kehitysvammaisten seksuaalisuudesta, joka sisältää tietoa murrosiästä, seksuaalisen kehityksen vaiheista, hygieniasta, seksuaalioikeuksista, seksuaalisuuden toteuttamisesta ja turvataidoista.
Opinnäytetyö tuo lisää tietoa kehitysvammaisten nuorten seksuaalisuudesta ja helpottaa seksuaalisuuteen liittyvien asioiden tarkastelua kehitysvammaisten nuorten kanssa. Lisätutkimusta tarvittaisiin kehitysvammaisten seksuaaliopetuksesta ja -ohjauksesta eri kehitysvaiheissa, esimerkiksi haastattelemalla kehitysvammaisten parissa työskenteleviä henkilöitä ja kehitysvammaisten omaisia. Kehitysvammaisten seksuaalisuudesta olisi syytä myös kehittää oppimateriaalia terveysalan koulutuksille, jotta seksuaalisuus olisi helpompi ottaa puheeksi kehitysvammaisen kanssa.