3-5 -vuotiaiden positiivista mielenterveyttä uhkaavien tekijöiden tunnistaminen päiväkodissa
Marquis, Helmi; Moilanen, Rebekka (2016)
Marquis, Helmi
Moilanen, Rebekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301776
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aiheena on lapsen positiivista mielenterveyttä uhkaavien tekijöiden tunnistaminen päiväkodissa. Opinnäytetyö on osa hanketta, jonka teemana on positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä, ja se on suunniteltu yhdessä Kymenlaakson AMK:n kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teemahaastattelun avulla, miten päiväkodissa voidaan tunnistaa positiivista mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä ja kuinka lapsen positiivista mielenterveyttä voitaisiin tukea. Työn tutkimuskysymyksiksi valikoitui: 1) Millaisia mahdollisia positiivista mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä päiväkodin henkilökunta tunnistaa 3-5 -vuotiaassa lapsessa? 2) Miten päiväkodin hoitohenkilökunta voi tukea 3-5 -vuotiaan lapsen positiivista mielenterveyttä?
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla espoolaispäiväkodin henkilökuntaa. Haastattelu oli ryhmämuotoinen teemahaastattelu, johon osallistui viisi eri ammattikunnan työntekijää. Ryhmähaastattelulla saatiin eri ammattiryhmien edustajien mielipiteitä ja ajatuksia kyseisistä teemoista.
Tutkimustuloksista selvisi, että erinäiset ympäristötekijät ovat mahdollisia 3-5 -vuotiaan lapsen positiivista mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä, joita päiväkodin henkilökunta voi tunnistaa. Näitä ympäristötekijöitä ovat perheessä tapahtuneet negatiiviset muutokset, työntekijä itse, päiväkotiryhmät, lapsen sosiaaliset suhteet, lapsen vähäinen huomioiminen tai kokonaan huomiotta jättäminen sekä päiväkotiympäristö yleisesti. Lapsen poikkeava käytös antaa viitteitä positiivisen mielenterveyden mahdollisista uhista. Lapsen käyttäytymisessä on hyvä huomioida kokonaisvaltaisesti lapsen temperamentti sekä sosiaalinen käyttäytyminen.
Tuloksissa selvisi, että lapsen positiivista mielenterveyttä voidaan tukea päiväkodissa monin eri keinoin aina lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Lapsen positiivista mielenterveyttä voidaan tukea päiväkodissa onnistumiskokemusten, itsenäistymisen, leikkimisen sekä sosiaalisissa toiminnoissa tukemisen keinoin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää teemahaastattelun avulla, miten päiväkodissa voidaan tunnistaa positiivista mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä ja kuinka lapsen positiivista mielenterveyttä voitaisiin tukea. Työn tutkimuskysymyksiksi valikoitui: 1) Millaisia mahdollisia positiivista mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä päiväkodin henkilökunta tunnistaa 3-5 -vuotiaassa lapsessa? 2) Miten päiväkodin hoitohenkilökunta voi tukea 3-5 -vuotiaan lapsen positiivista mielenterveyttä?
Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla espoolaispäiväkodin henkilökuntaa. Haastattelu oli ryhmämuotoinen teemahaastattelu, johon osallistui viisi eri ammattikunnan työntekijää. Ryhmähaastattelulla saatiin eri ammattiryhmien edustajien mielipiteitä ja ajatuksia kyseisistä teemoista.
Tutkimustuloksista selvisi, että erinäiset ympäristötekijät ovat mahdollisia 3-5 -vuotiaan lapsen positiivista mielenterveyttä uhkaavia tekijöitä, joita päiväkodin henkilökunta voi tunnistaa. Näitä ympäristötekijöitä ovat perheessä tapahtuneet negatiiviset muutokset, työntekijä itse, päiväkotiryhmät, lapsen sosiaaliset suhteet, lapsen vähäinen huomioiminen tai kokonaan huomiotta jättäminen sekä päiväkotiympäristö yleisesti. Lapsen poikkeava käytös antaa viitteitä positiivisen mielenterveyden mahdollisista uhista. Lapsen käyttäytymisessä on hyvä huomioida kokonaisvaltaisesti lapsen temperamentti sekä sosiaalinen käyttäytyminen.
Tuloksissa selvisi, että lapsen positiivista mielenterveyttä voidaan tukea päiväkodissa monin eri keinoin aina lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Lapsen positiivista mielenterveyttä voidaan tukea päiväkodissa onnistumiskokemusten, itsenäistymisen, leikkimisen sekä sosiaalisissa toiminnoissa tukemisen keinoin.