Markkinointiviestinnän toimenpiteet : Siivoussooda
Sevón, Joose (2016)
Sevón, Joose
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220053
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona ja sen tavoitteena oli löytää erilaisia markkinointiviestinnän toimenpiteitä, joita yhdistelemällä toimeksiantajayritys pystyy kustannustehokkaasti markkinoimaan uutta kulutushyödykettään. Toimenpiteet kohdistuvat tuotteeseen, jonka potentiaaliset kohderyhmät eivät vielä ole välttämättä tietoisia tuotteen olemassaolosta.
Työn tietoperustaksi laadittiin erilaisia markkina-analyysejä, joiden avulla kartoitettiin mm. markkinoita, kilpailijoita, kohderyhmiä sekä toimintaympäristöä. Lopullisiin toimenpiteisiin päädyttiin näiden tulosten perusteella. Tietoperustaan sisällytettiin lisäksi ulkopuolisia tutkimustuloksia sekä muita aiempia kokemuksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi monipuolinen kokonaisuus, jonka hyödyntäminen onnistuu myös pienyrityksen rajallisilla resursseilla. Tämä menetelmien yhdistelmä muodostuu pääosin digitaalisen markkinoinnin keinoista kustannustehokkuutensa ansiosta. Lopputuloksessa mm. tehostetaan nettisivujen toimintaa, kehitetään sisällöntuotantoa monikanavaisesti esimerkiksi Facebookissa ja YouTubessa sekä esitellään blogiyhteistyön mahdollisuuksia. Työssä painotetaan erityisesti sisältömarkkinoinnin menetelmiä.
Työn tietoperustaksi laadittiin erilaisia markkina-analyysejä, joiden avulla kartoitettiin mm. markkinoita, kilpailijoita, kohderyhmiä sekä toimintaympäristöä. Lopullisiin toimenpiteisiin päädyttiin näiden tulosten perusteella. Tietoperustaan sisällytettiin lisäksi ulkopuolisia tutkimustuloksia sekä muita aiempia kokemuksia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi monipuolinen kokonaisuus, jonka hyödyntäminen onnistuu myös pienyrityksen rajallisilla resursseilla. Tämä menetelmien yhdistelmä muodostuu pääosin digitaalisen markkinoinnin keinoista kustannustehokkuutensa ansiosta. Lopputuloksessa mm. tehostetaan nettisivujen toimintaa, kehitetään sisällöntuotantoa monikanavaisesti esimerkiksi Facebookissa ja YouTubessa sekä esitellään blogiyhteistyön mahdollisuuksia. Työssä painotetaan erityisesti sisältömarkkinoinnin menetelmiä.