Clarice oopperassa Il mondo della luna : näkökulmia ja taustatietoa roolihenkilöstä
Rytkönen, Piia (2017)
Rytkönen, Piia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301758
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Joseph Haydnin (1732-1809) Il mondo della luna -oopperan roolihahmo Claricen luonnetta monesta eri näkökulmasta. Työ on taidetekotyyppinen: Se koostuu Tampereen Musiikkiakatemian Kuun maailma -oopperan taltioinnista sekä kirjallisesta roolihahmon analyysistä. Ooppera esitettiin Tampereen Pyynikkisalissa syys–lokakuussa 2016.
Kirjallisen työn tavoitteena oli laatia mahdollisimman monipuolinen kuva Il mondo della luna -oopperan Claricesta. Työssä kerrotaan commedia dell’arten historiasta sekä sen tyypillisistä hahmoista, sillä oopperan libretisti Carlo Goldoni (1707-1793) on commedia dell’arte -teatterityylin tunnetuimpia kirjailijoita. Yksi luku sisältää kolme Claricen kohtausta, joissa Haydnin säveltämää musiikkia on tarkastelu Leonard G. Ratnerin (1980) topos-teorian pohjalta. Työssä kerrotaan myös Kuun maailma -produktiosta Claricen näkökulmasta.
Monta eri näkökulmaa johtivat ehjään lopputulokseen roolihahmon luonteesta. Clarice on voimakastahtoinen nuori nainen, joka on osallisena oopperan juonen etenemisessä. Hän käyttää muita hyväkseen saadakseen haluamansa, mutta ei ole silti paha ihminen. Italialaisen commedia dell’arte -teatterityylin piirteiden kuvaus sekä topos-teorian musiikillisten kuvioiden symbolististen merkitysten analyysit täydentävät toisiaan ja auttavat roolihahmon luonteen ymmärtämistä. Koomisen oopperan tarkoitus on olla hauska ja harmittoman viihdyttävä, mutta Claricen roolihahmossa on myös selkeä kasvutarina teinitytöstä aikuiseksi naiseksi.
Kirjallisen työn tavoitteena oli laatia mahdollisimman monipuolinen kuva Il mondo della luna -oopperan Claricesta. Työssä kerrotaan commedia dell’arten historiasta sekä sen tyypillisistä hahmoista, sillä oopperan libretisti Carlo Goldoni (1707-1793) on commedia dell’arte -teatterityylin tunnetuimpia kirjailijoita. Yksi luku sisältää kolme Claricen kohtausta, joissa Haydnin säveltämää musiikkia on tarkastelu Leonard G. Ratnerin (1980) topos-teorian pohjalta. Työssä kerrotaan myös Kuun maailma -produktiosta Claricen näkökulmasta.
Monta eri näkökulmaa johtivat ehjään lopputulokseen roolihahmon luonteesta. Clarice on voimakastahtoinen nuori nainen, joka on osallisena oopperan juonen etenemisessä. Hän käyttää muita hyväkseen saadakseen haluamansa, mutta ei ole silti paha ihminen. Italialaisen commedia dell’arte -teatterityylin piirteiden kuvaus sekä topos-teorian musiikillisten kuvioiden symbolististen merkitysten analyysit täydentävät toisiaan ja auttavat roolihahmon luonteen ymmärtämistä. Koomisen oopperan tarkoitus on olla hauska ja harmittoman viihdyttävä, mutta Claricen roolihahmossa on myös selkeä kasvutarina teinitytöstä aikuiseksi naiseksi.